Brevvolymerna minskar i en allt snabbare takt. Bara det senaste året minskade volymerna med 12 procent. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport Svensk Postmarknad 2025. Sedan år 2000 har brevvolymerna minskat med 70 procent.
I PTS rapport Svensk Postmarknad 2025 går myndigheten igenom utvecklingen inom konkurrens, service och kvalitet samt volymer på postområdet. Under 2024 distribuerades cirka 1,05 miljarder brevförsändelser på den svenska brevmarknaden. Av dessa var det cirka 980 miljoner traditionella brev, och 66 miljoner paketbrev.
Det var en minskning med 12 procent jämfört med föregående år. Även om paketbreven ökade något minskade de traditionella breven så mycket att marknaden totalt blev mindre både räknat i volym och omsättning.
Under 2020-talet har volymnedgången varit cirka 10 procent årligen. PTS rapport visar alltså att minskningen av brevvolymer går allt snabbare.
– I takt med att digitaliseringen fortsätter kommer de traditionella breven spela en allt mindre roll som kommunikationssätt för det stora flertalet användare i samhället, vilket får konsekvenser för de ekonomiska förutsättningarna för att dela ut brev. Men fortfarande är det många verksamheter och privatpersoner som förlitar sig på brevet. Det är därför viktigt att hitta en balans mellan en servicenivå som motsvararar användarnas behov och de effektiviseringar postoperatörerna behöver göra när delar av intäkterna försvinner, säger Emma Maraschin, chef PTS enhet för postfrågor.
Kvaliteten har förbättrats
Enligt reglerna ska Postnord dela ut minst 95 procent av breven som har lämnats in för tvådagarsbefordran inom två arbetsdagar. Under 2024 låg Postnord inom intervallet 94,7 – 95,1 procent. Det innebär att företaget, för första gången sedan 2021, uppnådde denna nivå.
Konkurrensen är koncentrerad till storstadsområden
PTS rapport visar att Postnord fortsatt dominerar den svenska brevmarknaden. Företaget delar ut knappt tre av fyra traditionella brev. Den största konkurrenten är Citymail, som har en marknadsandel på en dryg fjärdedel.
När det gäller paketbrev står företaget för cirka 60 procent av volymerna. Här är den största konkurrenten Early Bird, som delar ut cirka 30 procent av paketbreven.
Rapporten visar att marknadskoncentrationen på den totala brevmarknaden har minskat. Men konkurrensen är främst koncentrerad till storstadsregionerna. Det är i praktiken enbart Postnord, som utsedd tillhandahållare av delar av den samhällsomfattande posttjänsten, som bedriver utdelning av traditionella brev i hela landet.
Källa: PTS