Maersk drar sig ur budkrig om tysk speditionsjätte

Schenker/DB lastar kombifrakt. Foto: DB-Schenker

DSV kvarstår tillsammans med två andra potentiella köpare i kampen om att ta över DB Schenker, efter att A.P. Møller-Maersk dragit tillbaka sitt bud. A.P. Møller-Maersk har meddelat att de inte längre är med i budgivningen för att köpa det tyska speditionsföretaget DB Schenker. Beslutet följer efter en noggrann granskning av ett potentiellt förvärv, där företaget identifierade integrationsutmaningar.

- Vår undersökning bekräftade att DB Schenker är ett intressant företag, men den grundliga genomgången identifierade också områden med integrationsutmaningar, säger Maersks vd Vincent Clerc.

- Vi kom till slutsatsen att ett förvärv av DB Schenker inte skulle vara rätt för vårt företag just nu.

DB Schenker, som ägs av Deutsche Bahn, sattes officiellt till salu i slutet av förra året. Trots långvariga rykten om en försäljning har Maersk tidigare avvisat intresse för företaget. I våras meddelade de dock plötsligt sitt intresse för uppköpet.

DSV fortfarande i spelet

Trots Maersks avhopp kvarstår DSV i budgivningen tillsammans med det statliga saudiarabiska rederiet Bahri och ett konsortium av kapital- och investeringsfonder, rapporterar Bloomberg. Ingen av de potentiella köparna har lagt ett bud under 15 miljarder euro.

Enligt Sydbanks senioranalytiker, Mikkel Emil Jensen, var Maersk aldrig den mest sannolika köparen. - Maersks tidigare uppköp har fokuserat på att skala upp mindre företag med hjälp av sitt eget kundregister, inte på att skapa synergier genom volym, förklarade Jensen. DB Schenker är betydligt större än de företag som Maersk vanligtvis förvärvar, vilket kan förklara deras beslut att dra sig ur.

Maersk och företagets affärer

A.P. Møller-Maersk är ett danskt konglomerat, främst känt för sin verksamhet inom sjöfrakt och logistik. Företaget har en lång historia av att förvärva och integrera mindre företag för att förbättra sin egen tjänsteportfölj och expandera sin marknadsnärvaro. Trots sitt intresse för DB Schenker, visade den djupgående analysen att detta förvärv inte skulle passa Maersks strategi just nu.

Maersk har tidigare genomfört flera uppköp för att stärka sin position inom logistik och transport. Företaget fokuserar på att tillhandahålla integrerade logistiklösningar, vilket gör det möjligt för dem att erbjuda omfattande tjänster från dörr till dörr. Trots att DB Schenker ansågs vara en intressant möjlighet, visade den omfattande granskningen att integrationen av ett så stort företag skulle medföra betydande utmaningar.

Med Maersk ur leken är det nu upp till DSV och de andra potentiella köparna att fortsätta förhandlingarna om att ta över DB Schenker. Hur detta kommer att påverka marknaden för logistik och speditionsföretag återstår att se.

Källa: Maersk

 

 

 

 

4o

 

 

 

ChatGP