Klimatet och chaufförerna är de stora förlorarna när resultaten från världens största forskningsstudie över internationell inrikestrafik, så kallat cabotage, presenteras i Almedalen.
Under våren har forskare från Lunds Tekniska Högskola genomfört studien med hjälp av tusentals frivilliga som genom en mobilapp samlat data över den internationella inrikestrafiken i Sverige. Resultaten visar att den olagliga trafiken dominerar de svenska vägarna och att Sverige är ett av de länder som drivit EU:s liberalisering av transportmarknaden längst.
- Det här får förödande konsekvenser för den svenska åkerinäringen och för våra medlemmar. Den svenska regeringens ointresse för denna viktiga bransch bidrar inte bara till en social bomb utan även till att framtida generationer straffas när klimatet blir lidande, säger Lars Lindgren, ordförande Svenska Transportarbetareförbundet.
Rapporten presenteras av Henrik Sternberg, Lunds Tekniska Högskola, i Almedalen onsdagen den 3:e juli kl 09.00 på Hamnplan 5 i Visby. Där diskuterar också Lars Lindgren, ordförande Svenska Transportarbetareförbundet, Ingela Bendrot, statssekreterare Näringsdepartementet, Anders Ygeman, ordförande Trafikutskottet och Anders Norberg, vice VD Transportgruppen frågan om vilka effekter detta får för Sverige.