Inrikesflygets utsläpp minskar 4 procent samtidigt som tågets utsläpp ökar 7,3 procent mellan år 2017 och 2018, enligt färska siffror från Naturvårdsverket. Enligt nyligen uppdaterad årsstatistik från Naturvårdsverket står inrikesflyget i Sverige nu för 0,84 % av de nationella koldioxidutsläppen när utrikes sjöfart och flyg från Sverige inkluderas.
Inrikesflygets utsläpp minskar enligt den statliga myndigheten från 553 tusen ton till 531 tusen ton CO2-ekv (3,97 procent) från år 2017 till år 2018. Samtidigt visar statistiken att utsläpp från tåg i Sverige ökar från 41 tusen ton koldioxidekvivalenter till 44, det vill säga en ökning med 7,3 procent mellan år 2017 och 2018.
Utsläppen från inrikesflyget 2018 är med andra ord drygt 12 gånger högre än från tåg, samtidigt som stor del av inrikesflygets koldioxidutsläpp kompenseras för av flygbolagen. Totalt släppte Sverige ut 63079 tusen ton koldioxidekvivalenter (CO2-ekv) år 2018, inklusive utrikesflyg och utrikes sjöfart från Sverige, enligt Naturvårdsverket.
Främsta anledningarna till utsläppsminskningen från inrikesflyget beror på att flygbolagen flyger med allt modernare och bränsleeffektivare flygplan, anpassar flygplansstorleken till efterfrågan och därmed optimerar beläggningen så de inte flyger med tomma flygplan, samt viktminskningsåtgärder och effektivare färdplanering för flygvägarna. Även minskat flygresande inom Sverige påverkar de totala utsläppen, men främst om flyglinjer läggs ned eller om antalet avgångar minskar.
Som jämförelse kan anges att endast biltrafiken i Sverige stod år 2018 för 10007 tusen ton CO-ekv, det vill säga närmare 188 procent eller cirka 19 gånget mer än inrikesflyget. All vägtrafik i Sverige orsakade sammanlagt 14981 tusen ton CO2-ekv år 2018. År 1999 var inrikesflygets utsläpp 712 tusen ton CO2-ekv, jämfört med 531 tusen ton CO2-ekv år 2018. Med andra ord har inrikesflygets utsläpp minskat med 25,4 procent mellan åren.