Tyska transportföretaget DHL lanserade nyligen den snabbaste järnvägsservicen mellan staden Xi’an i Kina och städerna Hamburg och Neuss i Tyskland.
Linjen förväntas minska de tidigare transporttiderna från 17 till mellan 10 och 12 dagar. Linjen förväntas stärka handeln mellan EU och Kina, vilket redan beräknas vara värt 1 miljard euro per dag.
Efterfrågan på förbättrade transporter av järnvägsgods mellan Europa och Asien har ökat.
- Nu under svåra tider är det viktigt att tillförsäkra och utnyttja leveranskedjans alla resurser och möjligheter, meddelar DHL.
Det gäller att öka effektiviteten i godstrafiken mellan Kina och Tyskland. Därför har DHL inlett samarbete med den kinesiska statliga koncernen Xi’an International Inland Port Investment & Development Group Co Ltd inom ramen av ett nytt expressfraktprojekt. Man lyckades minska restiden till mellan 10 och12 timmar.
Kina är EU:s näst största handelspartner. Och nu när handeln måste öka, bland annat på grund av coronakrisen, är det ekonomiskt vettigt att se till att godset levereras så snabbt och smidigt som möjligt.
- Det finns en enorm efterfrågan från marknaden för att effektivisera leveranskedjan genom att minska väntetiderna, minska lagren och sänka transportkostnaderna utan att kompromissa med transittiderna, förklarar Vikas Saxena, VD:n för internationell järnväg och multimodal på DHL Global Forwarding Kina.
Godstrafiksträckan Kina-Tyskland utspänner sig 9 400 kilometer genom Asien och delar av Europa. Resan, som börjar i Xi’an i Kina går till Kazakstan och sedan kör det extra långa tåget genom Ryssland till Vitryssland och Litauen och vidare in i Polen, innan tåget anländer till Hamburg och sedan till den sista stationen i Neuss i Tyskland.