Under de närmaste åren startar flera olika försöksprojekt i Stockholm med fokus på hur framtidens kollektivtrafik ska koordineras med hjälp av 5G-uppkoppling. Projekten drivs av samverkansarenan Urban ICT Arena tillsammans med bland annat Keolis, Ericsson och Telia, samt med stöd av Vinnova och Drive Sweden. Målet är testa hur ett system för fjärrövervakade 5G-uppkopplade fordon kan underlätta införandet av självkörande, elektriska fordon i städerna på ett säkert sätt.
Framtidens städer kommer vara mer hållbara, smartare och underlätta livet för invånarna genom digitalisering och ny teknik. En viktig pusselbit i detta är en effektiv och lättillgänglig kollektivtrafik. Ett transportsystem med autonoma elektriska bussar möter detta behov och bidrar dessutom till att minska koldioxidutsläppen.
Den nya satsningen syftar till att testa 5G-uppkopplade och fjärrövervakade självkörande bussarna på olika platser i Stockholm, inledningsvis i Kista och den testbädd för 5G som finns där. 5G-nätets unika tekniska egenskaper som bland annat extremt höga datahastigheter kombinerat med korta svarstider innebär att de uppkopplade bussarna kan reagera omedelbart på kommandon från det centrala kontrolltornet, viktigt för att kunna fjärrstyra fordonen på ett tryggt sätt och för att föraren ska kunna flytta från bussen till kontrolltornet.
– Detta är en spännande satsning där vi på allvar kan ta viktiga steg framåt i införandet av ett hållbart och effektivt transportsystem som fler kan dela på. Målet är att testa lösningen med fjärrövervakade 5G-uppkopplade självkörande bussar på ett antal platser runt om i Stockholm, däribland Kista och en unik plats i innerstaden och då även utan säkerhetsförare i fordonet, säger Jan Jansson, New Mobilities Manager på Keolis.
Ambitionen är även att utrusta bussarna med uppkopplade infotainment-system för att uppdatera resenärerna om resan och annan viktig information. Via en app ska resenärerna till exempel kunna se var bussen befinner sig för att underlätta resandet.