Av: Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef, SOTI
Årets mest intensiva shopping-säsong med Black Friday, Cyber Monday och julhandel närmar sig. Det betyder högt tryck på logistikbranschen när paketflöden och leveransvolymer varje år når nya rekordnivåer.
Under förra årets Black Week hanterade PostNord till exempel över 1,2 miljoner paket på ett enda dygn – mer än dubbelt så mycket som under en vanlig vecka. Svensk Handel rapporterar dessutom att andelen importerade paket från Kina fortsätter att öka kraftigt. Hela 71 % av svenska konsumenter uppger att de någon gång handlat från plattformar som Temu eller Shein.
Det här innebär en enorm utmaning för logistikbranschen. Den ökade arbetsbelastningen och det intensiva tempot innebär stora risker för både driftstörningar - och medarbetarnas välmående. För att klara av volymerna får branschens företag ta in tusentals nya medarbetare, ofta säsongsanställda utan tidigare erfarenhet. Anställda i logistiksektorn är starkt beroende av mobila enheter för att hantera lagerstatus, uppdatera leveransdata och följa arbetsflöden. Enligt SOTI:s nya transport- och logistik-undersökning förlorar anställda inom transport och logistik i Sverige i snitt nästan fyra timmar per vecka på grund av tekniska problem med mobila enheter. Nästan hälften av de anställda (46 %) upplever dessutom att tekniska fel bidrar till ökad stress i arbetet, och 32 % uppger att de ibland kör för fort för att kompensera för förseningar. Tekniska problem får alltså allvarliga konsekvenser på flera plan.
För att hantera företagets mobila enheter, utmaningarna under högsäsong och för att förbättra arbetsvillkoren för de anställda satsar allt fler företag på digitala verktyg för enhetshantering och underhåll - så kallade Enterprise Mobility Management (EMM)-lösningar. Ett bra exempel är PostNord, som har använt denna typ av lösning för att hantera sina tusentals mobila enheter och få insikt i verksamheten i realtid. För ett företag med så många enheter utspridda på olika siter är det avgörande att snabbt identifiera problem för att kunna minimera tekniska problem.
Det är ingen tvekan om att högsäsongen innebär stora utmaningar. För att undvika teknikstrul som slukar tid, ge dina medarbetare en tidig julklapp i form av rätt digitala verktyg – en investering som både medarbetare och kunder kommer att tacka dig för.