LFV har tagit en ny primärradar i drift i södra Sverige. Med den får LFVs flygledare som hanterar trafiken över södra Östersjön viktig flygsäkerhetshöjande information om flygningar utan transponder.
Över internationellt vatten i södra Östersjön förekommer flygningar med statsluftfartyg utan transponder (förklaring se nedan) helt enligt gällande regler. Genom åren har det varit ett antal incidenter mellan civilt flyg och flygningar utan transponder.
Försvarsmakten har i många år stöttat LFV med information när det har behövts för att ge flygledarna en lägesbild av det som inte har kunnat ses på LFVs radardata i kontrollcentralerna. Behovet av egen primärradar växte dock fram i LFV och 2015 togs beslutet att investera i en egen radar.
– Det är med glädje jag kan konstatera att vi nu har en ny radar i drift. Med den kan våra flygledare få en ännu bättre total lägesbild över flygtrafiken så att vi kan fortsätta att leverera en säker, robust och pålitlig flygtrafiktjänst i vårt ansvarsområde, säger LFVs generaldirektör Ann Persson Grivas.
Projektet har fått extern finansiering från EU.