Lufthansa Cargo har slutfört genomförandet av sitt transformationsprojekt för produktionsplanering och kontroll, PPC. baserat på Delmia Quintiq - en del av Dassault Systèmes och Ab Ovos branschkunskap.
Ökad planeringskvalitet och synlighet med smarta algoritmer och KPI-baserad planering gör att Lufthansa Cargo kan hantera mer last i samma anläggningar med bättre prestanda i tid, vilket förstärker effektivitet och kundnöjdhet. Det nya systemet planerar för uppdelningen av inkommande gods och bygga upp utgående gods för vidare transport med lastbil eller flyg. Dessutom sprids arbetsbelastningen bättre mellan hög- och lågtid, vilket ökar den genomsnittliga medarbetarnas produktivitet och användningen av arbetsstationer. Navets prestanda är avgörande för den globala försörjningskedjan eftersom cirka 80 procent av alla transittlastflöden går genom Frankfurt.
– Ett integrerat produktionsplaneringssystem har varit en del av vår digitaliseringsplan, säger Harald Gloy, fraktflygbolagets operativa chef och personalchef. ”Den nya applikationen gör att vi kan fatta smartare och snabbare beslut för att säkerställa prestanda i tid. Det ger oss mer flexibilitet för att vara bättre förberedda på en miljö med snabba förändringar och därmed hjälpa oss att ytterligare förbättra Lufthansa Cargos service till våra kunder”.
Edwin Hageman, vd för Ab Ovo Group, understryker: ”Vi är stolta över att få vara en del av Lufthansa Cargos digitaliseringsresa och kunna tillhandahålla och implementera ett produktionsplaneringssystem som stimulerar effektivitet och produktivitet för att driva kundnöjdhet.