Elektrifieringen av tunga transporter är på väg att ta enorma kliv. Det visar inte minst Scania på Elmia Lastbil. På plats finns världens första helt eldrivna timmerlastbil med kapacitet på 80 ton. Något som många trodde var omöjligt för bara några år sedan. Den eldrivna timmerlastbilen är resultatet av ett samarbete mellan Scania och papperstillverkaren SCA. I juni blev de först i världen med att driftsätta en eldriven 80-tons timmerlastbil och sedan dess fraktar lastbilen timmer mellan SCA:s virkesterminal i Gimonäs och SCA:s pappersbruk i Obbola utanför Umeå.
– Det känns jättekul att kunna visa upp den på Elmia Lastbil och vi är väldigt stolta över lastbilen. Jag gillar att det är ett partnerskap tillsammans med en kund, samtidigt som det är väldigt roligt att kunna visa att vi kan ta fram en så tung lastbil. Det var inte många som trodde det för några år sedan, vilket är tecken på att utvecklingen går väldigt snabbt, säger David Källsäter, vd på Scania Sverige.
Tack vare samarbetet med SCA – och andra kunder – kan Scania redan tidigt i utvecklingen få reda på kundens specifika krav, vilket i sin tur underlättar processen att ta fram nya batterier och elmotorer.
– Timmerbilen drar 80 ton och det är inget som vi har i serieproduktion just nu. Men den hjälper oss att tänka rätt när vi tar fram nya ellastbilar. Vi har börjat med det som kanske är lättast att elektrifiera, det vill säga de korta, lätta transporterna i stadsnära miljö. De är redan ute i drift. Sedan har vi lanserat regionala ellastbilar som har fler batterier och kan köra lite längre med tyngre last. Nästa steg är det som vi ser här på Elmia Lastbil – det vill säga tunga transporter som timmerlastbilen. Den är än så länge bara en prototyp, men den är ute i verklig drift och vi har ett antal sådana partnerskap till, säger David Källsäter.