Med AI-baserade algoritmer identifieras, lokaliseras och mäts automatiskt alla paket på transitterminalen. Ett första steg till att effektivisera arbetet genom att slippa att manuellt skanna och märka paket och på så sätt påskynda avgångstiderna. På två av Dachsers filialer genomförs nu denna framgångsrika testverksamhet.
I samarbete med Fraunhofer IML har Dachser utvecklat en idé till innovation inom styckegodshantering och implementerat den i praktiken. I det som kallas @ILO-terminalen skapas en komplett digital bild av allt gods och aktiva processer på transitterminalen – en ”digital tvilling” – helt automatiskt och i realtid. Den digitala tvillingen påskyndar inkommande och utgående processer och ger kontinuerligt uppdaterad information om var varje paket befinner sig, vilket inte bara gynnar terminalarbetare och förare utan även medarbetare som arbetar med planering och kundservice.
Denna tekniska innovation har redan visat sig vara värdefull under verkliga driftsförhållanden på Dachsers transitterminaler i Unterschleißheim utanför München och Öhringen utanför Heilbronn, båda i Tyskland. @ILO står för Advanced Indoor Localization and Operations och är ett forskningsprojekt från Dachser Enterprise Lab, som logistikleverantören driver tillsammans med Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML. Grunden för projektet är den gemensamt utvecklade programvaran @ILO. Särskilda AI-baserade algoritmer tolkar data som optiska skanningsenheter varje sekund fångar in och använder sedan dessa för att automatiskt och omedelbart identifiera och lokalisera alla paket. I framtiden kommer det också gå att mäta paketen. Denna teknik skapar en komplett, och ständigt uppdaterad bild av terminalen och dess processer – en digital tvilling. I framtiden förväntas tvillingen tillhandahålla realtidsdata om varje försändelse på lastpall inom Dachsers europeiska transportnät.
– @ILO-terminalen tar oss till en helt ny nivå av insyn i leveranskedjan. I över fyra år har vi arbetat med projektet tillsammans med Fraunhofer IML. Med massor av kunskap, idéer och framför allt engagemang har teamen – som består av både forskare och experter som arbetar ute på fältet – gjort Internet of Things och visionen om Logistics 4.0 till verklighet även inom styckegodshantering, säger Stefan Hohm, CDO och styrelsemedlem i Dachsers Executive Board.
I @ILO-terminalen identifieras paket helt automatiskt när de kommer in, registreras i transporthanteringssystemet, i väntan på omlastning och när de skickas iväg. Detta gör att personalen slipper manuell streckkodsskanning och ytterligare märkning av paketen. Den tekniska grunden för hela systemet består av tvådimensionella datamatriskoder ovanpå varje paket som fungerar som identifikation samt flera hundra optiska skanningsenheter i anläggningarnas tak, som fångar upp hela golvet.
Det här systemet möjliggör exakt spårning, ner på meternivå och i realtid, av alla pallar på hela transitterminalerna, som ofta kan vara stora som en fotbollsplan. Var försändelserna befinner sig och positionen för truckarna kan visualiseras i realtid och visas på webbplatser, i appar eller mobila skärmar tillsammans med instruktioner för intern transport. Det ökar transparensen på terminalen avsevärt och påskyndar processen för att söka upp och lasta godset.
Men det slutar inte där, ännu en unik teknisk funktionalitet i @ILO-terminalen är på gång: helautomatisk och kontinuerlig mätning av alla paket. I testprojektet kan systemet redan identifiera paketens mått med stor noggrannhet. När systemet är helt klart för praktisk användning kan volymdata som inhämtas för varje paket matas in i intelligenta algoritmer för att till exempel hjälpa förare och medarbetare på transitterminaler med lastning och ruttplanering och för att ytterligare utnyttja kapaciteten på växelflak och trailers. Något som i längden medför att antalet transportkilometer minskar och som följ minskar utsläppen.
– De första testerna har redan tydligt visat på de praktiska fördelarna med @ILO-terminalen. Systemet sparar värdefull tid för våra medarbetare och gör att de kan organisera processerna på terminalen på ett ännu effektivare sätt. Det minskar också stressen för förarna vid lastning och avgångar. Allt detta har potential att skapa innovation på nästa nivå inom styckegodshantering, säger Alexander Tonn, COO för Road Logistics hos Dachser.