Konecranes styr containerhotellet i Köpenhamns Nordhavn

N.C. Nielsen har levererat två Konecranes SMV 6-7 ECC90 tomcontainerhanterare med en lyftkapacitet på 9,0 ton, som nu flyttar containers i ett jämnt flöde. Foto: Koncrane
N.C. Nielsen har levererat två Konecranes SMV 6-7 ECC90 tomcontainerhanterare med en lyftkapacitet på 9,0 ton, som nu flyttar containers i ett jämnt flöde. Foto: Koncrane

För Copenhagen Malmö Port (CMP) är tomma containrar en naturlig del av hamnoperatörens många verksamhetsområden. N.C. Nielsen har levererat två helt nya Konecranes tomcontainermaskiner, för att serva de många kunder som vill lagra containrar på de enorma ytorna i Köpenhamns Nordhavn.

De två tomcontainermaskinerna levererar råstyrka, snabbhet och effektivitet när de flyttar tomma containrar. De kan lyfta upp till åtta containrar med sina breda heavy handling-mast och robusta vippcylindrar som säkerställer ett stadigt grepp om containrarna. De anländer i ett högt tempo, lyfts av trailern snabbt, höjs upp över förarens siktlinje och körs med största noggrannhet till anvisad plats.

– Vi har etablerat ett slags containerhotell där vi hjälper våra kunder med hantering, lagring och reparation av alla typer av containrar. Vändpunkten för detta är de två Konecranes, som hämtar och levererar containers på bara några minuter. Detta skapar ett effektivt flöde i hamnen, där lastbilschaufförerna inte behöver vänta för länge, berättar koordinator Bent Ejby Jensen från CMP.

bild
Koordinator Bent Ejby Jensen från CMP gläder sig över att två Konecranes maskiner gör tomcontainrar. Foto: Konecrane

Som hamnoperatör spelar CMP en viktig roll när det ska levereras varor i Öresundsregionen. Bolaget ansvarar för den operativa verksamheten i Nordhavnen när varor importeras, när hamnbussar ska besiktigas, när de många kryssningsfartygen behöver servas eller när oljeprodukter ska transporteras till Köpenhamns flygplats. De tomma containrarna är en del av det samlade serviceutbudet, och allt kräver gigantiska specialmaskiner.

– Vi har en rätt stor maskinflotta och har överlåtit verkstadsverksamheten till N.C. Nielsen. De har fasta servicetekniker här på plats och kan tillkalla ytterligare assistans med mycket kort varsel. De arbetar hårt i containerhamnen och alla maskiner ska vara i drift under alla tänkbara väderförhållanden, säger koordinator Bent Ejby Jensen från CMP.

bild
Foto: Konecrane

Hightech i hamnen

De två tomcontainerhanterarna från Konecranes arbetar i ett avskilt körområde, där hanteringen av containrarna är systematiserad. Varje enhet skannas noggrant vid ankomst och avresa genom den automatiska porten, där chauffören kan se den registrerade informationen direkt på skärmen, så att det finns full kontroll över plats, skick och eventuella skador.