Leveransplattformen Wolt växer

Foto: Wolt

Under första kvartalet av 2023 har Wolt ökat i antalet ordrar med över 40 procent, jämfört med motsvarande period 2022. Företaget har sen lanseringen i Sverige 2016 vuxit sig till att bli en av landets ledande handelsplattformar. Man finns idag representerad i flera svenska städer och fler är på gång.

Satsar på butikskedjan Wolt Market
Wolt Market har på mindre än ett år vuxit till en alternativ lösning för dem som värdesätter en vardag utan att behöva gå i fysiska mataffärer. Hos företaget beställs varorna genom appen som sen antingen levereras direkt hem till dörren inom 30 minuter eller hämtas upp vid butiken. 

Nya tjänster och uppdaterad prissättningsmodell
Under förra året lanserades Wolt Drive, en ny tjänst för e-handelsföretag och befintliga partners där man kan välja företaget som leverantör när man handlat varor på nätet hos företag som erbjuder hemleverans, där leverans sker inom 30 minuter. I fjol lanserades också abonnemangstjänsten Wolt+ där prenumeranter inte betalar någon leveransavgift när man beställer mat och varor från ett stort antal restauranger och butiker som finns i företagets utbud.

Storsatsning på hållbarhet
Under våren lanserar företaget ett nytt, världsomspännande hållbarhetsinitiativ. Målet är att deras hela verksamhet ska nå netto noll i koldioxidutsläpp senast år 2040. I samband med detta initiativ har Wolt i Sverige genomfört ett pilotprojekt tillsammans med McDonald’s där man ville se om det var möjligt att bara använda utsläppsfria alternativ vid leveranser. Under en begränsad period gick alla leveranser från McDonald’s på Folkungagatan i Stockholm ut med hjälp av utsläppsfria fordon

Richard Lindeen är vice VD och operativ chef på Wolt och säger:

"Det var ett värdefullt projekt för oss att genomföra tillsammans med McDonald’s som har en hög frekvens av beställningar och leveranser stora delar av dygnet. Vi ska nu utvärdera resultatet av projektet ytterligare för att ser hur detta kan integreras i större delar av vår verksamhet."