Kraftigt orderlyft för Volvo

Jonas Ekströmer/TT: Lastbils- och busstillverkaren Volvo, med vd Martin Lundstedt, redovisar kvartalsrapport. Arkivbild

Vår prioritet är att leverera ut volymerna till kunderna, vi har haft en högre kostnad för det – inte minst för kvartal tre och fyra. Nu ser vi att läget stabiliserats med leveranskedjorna och en gradvis förbättring, säger vd Martin Lundstedt om kvartalet.

Volvo redovisar en vinst före skatt på 16,8 miljarder kronor för årets första kvartal. Det kan jämföras med vinsten på drygt 9 miljarder samma period 2022.

Under kvartalet steg nettoomsättningen till 131,4 miljarder kronor från 105,3 miljarder kronor ett år tidigare.

Orderingången under kvartalet lyfte till 60 040, från 45 594 lastbilar under motsvarande kvartal 2022. Leveransvolymen steg till 61 531, från 55 588 lastbilar.

Rekordnivå för leveranser

För att vara ett första kvartal var det rekordnivåer både för leveranser och produktionen.

"Det finns ett fortsatt uppdämt behov av att ersätta åldrande flottor, vilket märks på lastbilssidan där orderingången steg i takt med att vi successivt öppnade orderböckerna för det andra halvåret 2023", skriver vd Martin Lundstedt i en kommentar.

Däremot har Volvo fortsatta problem med leverantörskedjan i Nordamerika, enligt Lundstedt.

Rapporten kommer efter en så kallad omvänd vinstvarning från Volvo förra veckan. Då flaggade bolaget för ett rekordhögt rörelseresultat på 18,4 miljarder kronor för första kvartalet, en nettoomsättning på 131,4 miljarder och en justerad rörelsemarginal på 14 procent – väsentligt bättre än väntat.

Ungefär 3 000 krav

Volvo presenterar ingen beräkning av vad man ser framför sig i form av kostnader till följd av stämningar med anledning av medverkan i en olaglig priskartell 1997-2011.

"Totalt rör det sig om ungefär 3 000 krav som framställts mot koncernen i fler än 20 länder (inklusive EU-länder, Storbritannien, Norge och Israel) av ett stort antal parter som agerar antingen enskilt eller som en del i en större grupp av klagande eller i en grupptalan", skriver bolaget i rapporten.

"Ytterligare krav kan komma att framställas, och tvisterna förväntas i många länder pågå under många år", fortsätter Volvo.