Kollektivtrafiken är resenärernas tredjehandsval

Foto: Transdev

Oavsett var i landet man befinner sig är bilen det primära alternativet till kollektivtrafiken. Inte ens en höjning av bensinpriset med 3 kronor litern skulle få en majoritet att resa på ett annat sätt. Det visar en ny rapport från Transdev Sverige som undersökt hur våra resvanor utvecklas efter pandemin och vilka faktorer som påverkar dessa.

– Det är uppenbart att det inte är högre priser på drivmedel som flyttar resenärer till kollektivtrafiken utan snarare tillgängligheten. Ska vi lyckas med klimatomställningen behöver våra politiker fokusera på att kraftigt bygga ut kollektivtrafiken, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige.

Vi vet redan nu att pandemin skapade nya vanor och mönster beträffande exempelvis distansarbete som gör att en del resenärer kan vara förlorade för gott. Hur påverkar det branschen för kollektivtrafiken och möjligheterna att nå målet om att fyra av tio motoriserade resor ska ske med kollektivtrafiken senast 2030?

I samtliga undersökta delar av landet förutom Stockholm kommer kollektivtrafiken först på tredje plats som alternativt transportsätt till bilen. I stället väljer de som ställer bilen att promenera i första hand. Noterbart är också att en stor andel väljer att ställa in sin resa helt och hållet om de inte kan ta bilen.

Rapporten lyfter även fram beteenden vi stör oss på hos våra medresenärer och hur dessa skiljer sig åt i olika delar av landet då även detta kan påverka vår vilja att resa kollektivt.

I Skåne och Blekinge stör sig resenärer mest på de som smutsar ner/har fötterna på sätet mitt emot. På andra plats kommer de som pratar eller låter högt samt de som reser utan giltig biljett.

Källa: Transdev