En ökning av gods- och fritidstrafik på Öresundsbron

Foto: tumsime timmo/unsplash

Godstrafik och dansk fritidstrafik på Øresundsbron nådde rekordhöga nivåer under årets första kvartal. Totalt sett var 94,1  procent av vägtrafiken på bron återhämtad jämfört med det senaste pandemifria första kvartalet som är 2019. Øresundsbro Konsortiets resultat blev 290 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är 86 miljoner DKK mer än första kvartalet i fjol.

I genomsnitt gjordes 16 137 vägpassager per dygn under årets första tre månader. Siffran kan jämföras 13 643 passager förra året och 17 148 under 2019.

– Vår tydligaste trend under det första kvartalet är den starka ökningen av dansk fritidstrafik, vilket troligen beror på att den försvagade svenska kronan gör det mycket prisvärt för många danska kunder att konsumera i Sverige. Men vi ser också att fler fått upp ögonen för Sverige som besöksmål, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Dansk fritidstrafik ökade med 24 procent under årets första kvartal jämfört med samma period 2019. Det kan jämföras med att svensk fritidstrafik minskade med 26 procent under perioden. 

Godstrafiken fortsatte också starkt under årets första tre månader, men i en något svagare takt än de senaste åren. Jämfört med 2019 har godstrafiken ökat med 16 procent, vilket är 4,1 procent mer än i fjol.

– Godstrafiken har ökat kraftigt under de senaste åren. Trots oro i omvärlden så överträffas antalet godstransporter månad för månad. Men takten väntas bli mer avmattad under året, och särskilt för transittrafiken, säger Linus Eriksson.

Pendlings- och företagstrafiken har stabiliserats på en lägre nivå än 2019 sedan coronarestriktionerna upphörde i februari 2022. Under det första kvartalet låg pendlingstrafiken omkring 10-15 procent under nivån 2019, vilket tros bero på att dels hemarbete och dels distansmöten blivit vanligare.  

– Valutaskillnaden ger möjligheter på båda sidorna av sundet. Förutom att det driver en ökad dansk fritidstrafik är det också en drivkraft för svenskar att arbeta i Danmark och för svenska exportföretag. Därför ser vi potential för att pendlings- och företagstrafiken kan öka under året, säger Linus Eriksson.

Vägintäkterna ökade med 59 miljoner DKK till 319 miljoner DKK under årets första kvartal jämfört med motsvarande period förra året. Räntekostnaderna minskade med 22 miljoner DKK medan driftskostnaderna ökade med 4 miljoner DKK till 60 miljoner DKK jämfört med motsvarande period i fjol.

Øresundsbro Konsortiet bedömer att resultatet före värdejustering förväntas hamna i intervallet 1 100-1 300 miljoner DKK.

bild
Bild: Øresundsbron