SFVF: EU-regler om fordonsdata riskerar drabba Sveriges bilägare

Foto: Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Bilar blir alltmera avancerade med allt mer datorstyrning. En fortsatt fri tillgång till fordonsdata för alla bilverkstäder är avgörande för att Sveriges alla bilägare ska kunna få fullgod hjälp med service och reparationer även i framtiden, skriver Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

 

Våra bilar innehåller alltmera elstyrda funktioner, avancerad elektronik och datorkraft. Därför är svårdiagnosticerade el- och elektronikfel, glapp i kablage och fukt- och vattenskador ett allt större bekymmer för Sveriges bilverkstäder. Ju nyare bilar desto större är ofta denna problematik.

Problemen är redan idag så stora att inte ens bilåterförsäljarnas egna verkstäder fullt ut behärskar hanteringen av fordonsdata – mjukvara – till de bilmärken de representerar eller är importör av. Hur vanligt detta är vet ingen och mörkertalet är sannolikt stort. Inga märkesverkstäder talar öppet om att de antingen själva skickar vidare bilar de inte kan eller vill åtgärda till andra fristående verkstäder. Likaså talar inte fristående verkstäder öppet om de bilar de tar emot från märkesverkstäder eftersom de inte vill äventyra relationen med sin uppdragsgivare, anser Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Detta bör våra politiska företrädare i EU:s beslutsförsamlingar ha i bakhuvudet när de i år och nästa år ska var med och fatta beslut om två olika regelverk som ska reglera och säkra oberoende bilverkstäders tillgång till fordonsdata – det handlar dels om det så kallade ”gruppundantaget” – EU-regelverket som ska säkerställa konkurrens på lika villkor för de fria bilverkstäderna – och Data Act som ska säkra de fria bilverkstädernas tillgång till fordonsdata även framöver, fortsätter Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Målet för våra politiska företrädare i EU måste vara att ändra och uppdatera i EU:s regelverk Data Act och gruppundantaget så att tillgängligheten till fordonsdata för de fria bilverkstäderna, bildelsdetaljisterna och grossisterna garanteras och helst även blir ännu bättre än idag.

Annars väntar ett scenario där service och reparationer blir allt dyrare för bilägarna och allt fler bilar inte blir fullt ut reparerade eller bara provisoriskt åtgärdade. Detta är et scenario där nästan alla står som förlorare, men där de allra största förlorarna kanske är bilägarna och de fria verkstäderna.

Om EU uppdaterar regelverken Data Act och gruppundantaget så att det blir svårare och dyrare för Sveriges och resten av EU:s fristående verkstäder att få tillgång till fordonsdata, så kommer det leda till dyrare service och reparationer. Det riskerar även att drabba bilåterförsäljarnas egna verkstäder eftersom dessa kan komma att få ta hand om en större andel av bilarna av de märken de är återförsäljare till.

Ökade kostnader för service och reparationer av våra bilar och ökade svårigheter att utföra detta arbete för många av våra verkstäder drabbar i slutänden hela den svenska samhällsekonomin. För det glesbefolkade och starkt bilberoende Sverige kommer ökade kostnader för service och reparation av bilar att drabba näringslivet och de boende på landsbygden hårdast.

Även miljön riskerar att förlora på denna utveckling då ökade kostnader för verkstäderna riskerar leda till att fler av dem tvingas lägga ned, vilket i sin tur leder till att många bilägare får längre till närmaste verkstad. Att serva och reparera bilen kommer bli dyrare vilket medför att ännu färre av våra bilägare får råd att byta till elbil eller en hybridbil.