Drygt var tredje anställd inom lager och logistik känner oro

Foto: remy gieling/unsplash

Mer än var tredje servicepersonal inom lager- och logistik stressas och oroas av sina levnadskostnader. Det visar en undersökning med ettusenetthundra servicepersonal inom handel, lager och logistik samt hotell och restaurang gjord på uppdrag av Quinyx, verksamt inom AI-driven schemaläggning. 

Drygt var tredje (36 procent) servicepersonal inom lager och logistik upplever jobbrelaterad stress som har att göra med att de oroar sig över sina levnadskostnader. Motsvarande siffra i undersökningen totalt ligger lägre, på 30 procent. 

Samtidigt visar undersökningen också att många anställda inom lager och logistik (28 procent) inte vågar prata med sin chef om jobbrelaterad stress. 

– Arbetsgivare måste vara lyhörda och förstå vad som är viktigt för sina anställda. Annars finns risken att det skapas en kultur där personalen jobbar mot både sina och företagets mål samtidigt. Det bidrar också till ökad motivation som får dem att vilja stanna kvar på jobbet, säger Erik Fjellborg, vd på Quinyx. 

Nära hälften (49 procent) inom lager och logistik har funderat på att säga upp sig under det senaste året. En dryg tredjedel av dessa (37 procent) svarar att det beror på att de inte upplever att deras arbetsgivare värdesätter deras arbete. 

Servicepersonal vill ha mer uppskattning för sitt jobb
Totalt av de 1 100 tillfrågade skulle var tredje (29 procent) vara mer engagerad i sitt jobb om de fick mer uppskattning för det, och även detta uppges som en vanlig anledning till att man funderat på att säga upp sig.  

– Att ge sin personal feedback och att skapa mer engagemang betyder mycket. Engagerade medarbetare kommer inte gratis men att få in deras idéer och input är ett första steg. Ett bra sätt att ta tillvara på personalens önskemål är att använda digitala verktyg som samlar allt på ett ställe, säger Erik Fjellborg. 

Mer från undersökningen (totala siffror i Sverige): 

  • 48 procent har funderat på att säga upp sig under de senaste 12 månaderna. 
  • 53 procent är stolta över sitt arbete. 
  • 52 procent känner att deras kompetens kommer till användning. 
  • Mer än var fjärde (28 procent) har märkt av underbemanning på sitt nuvarande jobb. 
  • Fler män än kvinnor tycker att appar hjälper dem i arbetet: 37 procent mot 30 procent. 
  • Fler män än kvinnor använder appar för att byta skift: 26 procent mot 21 procent. Kvinnor kontaktar istället sin chef (24 procent). 
  • Yngre är mer positivt inställda till appar än äldre: 39 procent av de som är 18-24 är positiva medan bara 29 procent av de som är 35-44 är positiva till dem. 
  • Möjligheten till karriärutveckling minskar med åldern: bland de yngsta (18-24) svarar 58 procent att de erbjuds den möjligheten, medan bara 50 procent av de äldsta (54+) erbjuds det. 

Om undersökningen  
För fjärde året i rad har Quinyx genomfört den globala undersökningen ”State of the Frontline Workforce” där över 10 000 skiftarbetare intervjuats i flera länder. Den svenska undersökningen gjordes av Pollfish och omfattar 1 100 personer som tillfrågats om sin arbetssituation och arbetsmiljö. Intervjupersonerna arbetar inom branscherna frakt/distribution, hotell & restaurang, grossist, transport & lager, vård & omsorg och detaljhandel. Med skiftarbetare menas att man jobbar oregelbundna arbetstider och är beroende av ett schema.