Ny kunskap om batteribränder

Batteribränder kan ha ett våldsamt förlopp. Arkivbild

Branden ombord på fartyget Fremantle Highway, lastat med nya elbilar, skapade en diskussion om faran med litiumjonbatterier och flera transportföretag övervägde att sluta transportera elbilar på grund av brandfaran. Nu visade det sig att branden ombord på Fremantle Highway hade andra orsaker än batterier. Men den efterföljande debatten har skapat en hel del klargöranden när det gäller riskerna med litiumjonbatterier.

Ett sådant klargörande var att påståendet att bränder i litiumjonbatterier inte går att släcka med vatten. Det går att släcka litiumjonbränder med vatten men det åtgår stora mängder för att kyla ned ett övertänt batteri. En brand i ett litiumjonbatteri uppstår vid så kallade termisk rusning som skapa överhettning. Vid tillräckligt hög temperatur frigörs syre från metalloxider som antänder ångor från batteriets elektrolyt. Orsakerna kring överhettning kan vara flera som till exempel överladdning eller yttre temperaturpåverkan. Vid termisk rusning frigörs olika gaser som kan vara giftiga vid inandning. Exempelvis bildas väteklorid, vätecyanid och vätefluorid.

Fraktförsäkringsföretaget TT Club pekar på farorna med utsläpp av giftiga gaser i samband med litiumjonbatteribränder. Fartygsbesättningar och räddningspersonal som försöker kontrollera bränderna stöter på vad som kan tyckas vara rök men är i själva verket en blandning av giftiga gaser som genereras snabbt och i stora volymer. Dessa gaser samlas ofta på golvnivå på grund av sin densitet. Vid exponering av hud eller genom inandning kan gaserna resultera i brännskador och defekter på lungor, som kan ta tid att utvecklas efter exponering.  Man pekar på behovet av skyddskläder och andningsutrustning vid brandbekämpning samt behovet att övervaka laster som innehåller litiumjonbatterier med värmekameror.

Alla energilager innehåller risker. När det gäller litiumjonbatterier har kunskapen varit låg för hur bränder ska hanteras men i takt med nya erfarenheter har informationsläget förbättrats. Man ska inte överdriva farorna med batteribränder menar man på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Men det är viktigt att ta del av den kunskap som finns och agera efter de anvisningar som finns påpekar MSB.