Nervositeten inom den tyska bilindustrin ökar

Företaget Magna Steyrs monteringslinje för Mercedes-Benz G-klass fordon. Foto: Wikipedia Common, kredit: Bahnfrend

- Tyska biltillverkare befinner sig i en orolig tid, och det verkar som om de letar efter syndabockar för sina dalande försäljningssiffror. Vad vi har bevittnat de senaste veckorna kan vara bara början, och problemen ser ut att öka i de kommande månaderna, skriver tyska mediet Handelsblatt.

De tyska biltillverkarna oroas över sina försäljningssiffror och pekar finger åt sina leverantörer som syndabockar. Ett oroande tecken på bristande stabilitet i branschen.

Mercedes-Benz har angett en av sina leverantörer som orsaken till försäljningsminskningen av den populära terrängbilen GLC. Det handlar om en kraftfull sportig terrängbil med priser som börjar på 60 000 euro.

Tekniska problem
 
Inte så länge sedan anklagade även Volkswagen leverantörer som drabbades av översvämningar i Slovenien för produktionsbegränsningar.

Intressant nog valde båda biltillverkarna att inte namnge de kritiserade leverantörerna, men det har inte varit särskilt svårt, enligt medierna, att lista ut vilka företag som är inblandade. 

Tidigare har sådana problem uppstått när det handlar om dieselinsprutare eller styrväxlar även hos Bosch. Men det är länge sedan sådana händelser ägde rum. Normalt hålls sådana leveransproblem och kvalitetsfrågor borta från allmänhetens ögon om de inte resulterar i stora återkallelser eller långvariga produktionsavbrott.

Bakom stängda dörrar

Biltillverkare löser ofta sådana frågor med sina leverantörer bakom stängda dörrar. Allt handlar om förhandling och diskretion. Båda parterna förstår att negativa konsekvenser kan påverka både biltillverkare och leverantörer. Eventuella kontraktsbrott kan ofta kompenseras genom framtida order och affärer.

- Även om dessa förhandlingar kan vara påfrestande för leverantörerna, är det mycket värre när det blir allmänt känt vilka som misslyckas med att leverera i tid eller uppfylla kvalitetskraven. Så länge som leveransproblem kan rättas till med ökad produktion kommer de sällan att bli stora problem under året, analyserar Handelsblatt.

Men det ändrar enligt tidningen inte det faktum att investerare på kapitalmarknaden söker förklaringar för de svagare kvartalssiffrorna.

Minskning även i Kina

En annan utmaning för biltillverkarna är den minskande efterfrågan på strategiskt viktiga elfordon i Europa. Även i Kina, som är en kritisk marknad för Volkswagen, har försäljningen minskat jämfört med tidigare år. Inflationen börjar också ta ut sin rätt på bilköparnas plånböcker. Även prestigemärket Mercedes, som normalt inte erbjuder rabatter, tvingas nu sänka priserna på vissa modeller.

Rabattstrider är att vänta och i USA kan strejker hota bilindustrin.

När försäljningen inte når planen påverkar det också biltillverkarnas ekonomiska planering och budgetering. Fel begångna av leverantörer kan inte längre enkelt rättas till, och sådana fel kan vara särskilt kostsamma för modeller som för närvarande är mycket eftertraktade, som Mercedes GLC.

Att skylla på andra är en tydlig indikation på att biltillverkarnas nerver ställs på prov, och det är en varningssignal för investerare.

Källor: Handelsblatt / Reuters