Säkerhet i bussbranschen granskas: Brister i Jämförelse med andra transportsektorer

Buss vid station. Foto: Wikipedia Common, Kredit: Momoneymoproblemz/Wikipedia, CC BY-SA

Norges transportekonomiska institut (TØI) har genomfört en omfattande studie om säkerheten inom bussbranschen och resultaten visar att det finns utrymme för förbättringar. I jämförelse med andra transportsektorer, såsom flyg-, järnvägs- och sjöfartssektorerna, finns det brister när det kommer till säkerhetskulturåtgärder, säkerhetsledningssystem och skydd för bussförare.

En av de mest oroande insikterna från studien är att det i praktiken inte finns några krav på kollisionsskydd för bussförare, vilket skiljer sig från personbilar, skåpbilar och lastbilar. Denna brist i säkerhet kan innebära allvarliga konsekvenser vid kollisioner, och TØI rekommenderar att säkerhetsskydd installeras i bussarnas front för att förhindra sådana incidenter.

Plötslig bromsning

Dessutom har TØI granskat skador på bussresenärer, som oftast inträffar vid in- och urstigning samt vid plötslig bromsning eller acceleration. För att förbättra deras säkerhet föreslår TØI åtgärder som bättre hållmöjligheter i stadsbussar och att passagerare bör använda säkerhetsbälten i andra typer av bussar.

När det gäller mjuka trafikanter, som fotgängare och cyklister, noterar TØI att utvecklingen av avancerade assistanssystem för bussförare går i rätt riktning. Sensorer och kameror som övervakar området runt bussen kan minska riskerna för kollisioner. Dessutom betonar TØI vikten av kamerabaserade speglar för att förhindra kollisioner med bussens ytterbackspeglar.

Främjar en mjukare körstil

Slutligen föreslår TØI organisatoriska åtgärder som fleet management system för att främja en mjukare körstil och säkerhetskulturåtgärder samt säkerhetsledningssystem. Dessa åtgärder, som redan används inom andra transportsektorer med hög säkerhetsnivå, bör enligt TØI även införas inom bussbranschen för att öka säkerheten för både förare och passagerare.

Källa: TØI