Diskussion om det globala fraktsystemets utmaningar inledde mässan Logistik & Transport

Mässan Logistik & Transport 2023 den 24-25 oktober. Foto: Anders Carlsson

Containerpriserna är rekordlåga och det globala fraktsystemet är i en återhämtningsfas. Samtidigt finns ökade risker i vår omvärld. Hur navigerar man i en digitaliserad och riskbenägen värld där produktion och försörjning förändras genom den cirkulära omställningen? Med de frågeställningarna inleddes konferensen på Logistik & Transport 2023.

Drygt 120 utställare fanns på plats när det arrangemang som uppges vara Nordens ledande mässa om logistik- och transportlösningar drog i gång. På öppna scenen presenterades ett föreläsningsprogram med teman som "Det smarta lagret – strategier för framgångsrik lagerautomation", och "Umeå-Vasa, en grön sjöfartskorridor i framkant".

På föreläsningen Tillsammans för en fossilfri transportsektor" medverkar Göran Eriksson, vd för Göteborgs Hamn, med budskapet att mer gods bör flyttas över på järnväg.

– Godsvolymerna växer över tid, så lastbilstransporter kommer även fortsatt att spela en betydande roll, framförallt lokalt och regionalt. Men på de längre sträckorna är det nödvändigt med fler tågtransporter för att klara den gröna omställningen, säger han.

På konferensen diskuteras de senaste frågorna och utmaningarna av experter och beslutsfattare från svenskt näringsliv. Programmet är uppdelat i fyra pass. Efter inledande "Globalisering i gungning" följer "AI-revolutionen är här". med diskussioner om den snabba utvecklingen inom AI. En av talarna är Erik Johansson, Investment Director på Volvo Groups riskkapitalbolag VGVC. 

– Det sker en enorm utveckling inom AI just nu inom allt från optimering av transporter och självkörande fordon till nya sätt att ta fram mjukvara, säger han.

Det tredje konferenstemat är "Den robotiserade lagerarbetaren"  medan det fjärde temat fått rubriken "Energiomställning som affärsmöjlighet. Det handlar om hur  rollerna snabbt  förändras i logistiken: Hamnar, åkerier och logistikfastigheter blir energiproducenter och kampen om elkapaciteten hårdnar när transportörerna elektrifierar sina flottor. Samtidigt kan fordonsflottan bli nya “kärnkraftverk” som balanserar systemet. 

Ett aktuellt och allvarstyngt inslag på konferensen står Håkan Jyde, vd för Scanias verksamhet i Ukraina, för. Han ska berätta om otryggheten för företagets medarbetare i landet, men också om beslutet att stanna i landet. Mycket av den viktiga spannmålsexporten från Ukraina som normalt går via containerhamnarna i Svarta Havet skeppas nu i stället på lastbil genom Europa, exempelvis via i Bulgarien och Rumänien.

– Det finns ett enormt behov av transporter, 2023 kommer att bli vårt bästa år någonsin försäljningsmässigt i Ukraina. Vi räknar med att sälja uppemot 700 lastbilar i år, säger Håkan Jyde

Anders Carlsson