Historisk order: 309 MAN-bussar stärker kollektivtrafiken i Sverige

MAN Lion's City-bussar som drivs av biodiesel, fördelas mellan 12-metersbussar och ledbussar i klass 1 och 2. Foto: MAN-buses

Bussar från MAN och Neoplan har länge varit ett pålitligt inslag i Sveriges kollektivtrafik, och nu förstärks deras närvaro ytterligare. 

Svenska Neoplan, som har dedikerat sig till att betjäna vårt grannland sedan 1970, har säkrat sin hittills största order på imponerande 309 MAN-bussar från Nobina, en framstående bussoperatör i Sverige. 

Denna betydande beställning inkluderar imponerande 140 elbussar, vilket är ett viktigt steg mot en grönare framtid. Redan idag rullar 202 batterielektriska MAN-bussar på Sveriges vägar.

Ett ordentligt tillskott

Denna omfattande bussorder kan presenteras på följande sätt:

110 stycken 12-meters Lion's City E-elbussar med stora 480 kWh-batterier.
30 enheter 18-meters Lion's City E-ledbussar i klass 1 och 2, utrustade med kraftfulla 640 kWh-batterier och tvåaxeldrift.

Biodieselbussar

110 MAN Lion's City-bussar som drivs av biodiesel, fördelat mellan 12-metersbussar och ledbussar i klass 1 och 2.

68 MAN Lion's City LE biodieselbussar i klass 1 och 2, samt i längderna 12,4, 13,1 och 14,5 meter. Denna låggolvbuss är den senaste tillskottet och gör nu sin första entré på Sveriges beställningslistor.

Leveransen av dessa bussar är planerad att ske under andra halvåret 2024 och kommer att göra betydande förbättringar i Sveriges kollektivtrafiknät.

Källa: MAN Buses