Rekordökning för Clas Ohlsons e-handel

Försäljningen online, för perioden maj-oktober 2023, ökade med 12 procent till 550 Mkr. Foto: Clas Ohlsons

Jämfört med föregående år upplevde Clas Ohlsons en imponerande 10-procentig ökning i försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta. Butikens online-försäljning ökade också med 17 procent och nådde 106 miljoner kronor, jämfört med 91 miljoner föregående år. Samtidigt minskade företagets butiksbestånd netto med tre butiker jämfört med samma månad föregående år.

Försäljningen i Sverige visade en stark ökning med 9 procent och nådde 386 miljoner kronor, medan den i Norge ökade med 6 procent och nådde 346 miljoner kronor. Den mest betydande ökningen i omsättningen noterades dock i Finland, där den steg med 15 procent och nådde därmed 106 miljoner kronor.

"Den totala försäljningen ökade med nio procent medan den organiska försäljningsökningen uppgick till tio procent. Försäljningen online ökade med totalt 17 procent. Precis som tidigare under verksamhetsåret är Norge den försäljningsmarknad som visar starkast tillväxttal, men vi ser en tydligt positiv utveckling även i Sverige och Finland i oktober jämfört med föregående år. Samtidigt som försäljningsutvecklingen i oktober översteg våra långsiktiga mål konstaterar vi att det makroekonomiska läget är fortsatt utmanande, där få faktorer förändrats till det bättre",  kommenterar vd:n Kristofer Tonström