Scania och JUNA i nytt samarbete för elektriska transporter

Scania och sennder Technologies GmbH har startat JUNA, ett joint venture-bolag för att bana väg för elektriska lösningar inom vägtransporter i hela Europa. Foto: Scania

JUNA, i samarbete med Scania och sennder Technologies, lanserar en "pay-per-use"-modell som syftar till att främja användningen av elektriska lastbilar inom transportsektorn. Modellen riktar sig mot att eliminera ekonomiska hinder för övergången till elfordon genom att erbjuda garanterade uppdrag via sennders digitala plattform.

JUNA, med säte i Berlin, erbjuder ett paket med tjänster som inkluderar elfordon, reparation, underhåll, försäkring och dataanalys. Deras pilotprojekt visar potentialen att minska CO2-utsläpp med upp till 93 ton per år och planerar att utöka verksamheten till fler rutter under 2024.

  • Genom att kombinera sennders avancerade teknologi med Scanias premiumutbud av elektriska lastbilar, introducerar JUNA en "pay-per-use"-modell som ger transportföretag tillgång till ellastbils-lösningar samt en garanterad intäkt
     
  • Den flexibla servicemodellen tar bort förskottskostnader och potentiella problem med restvärde, vilket gör det lättare för transportföretag att byta till elektriska lastbilar. Genom att erbjuda tillgång till garanterade uppdrag på sennders digitala plattform säkerställs förutsägbarhet kunderna
     
  • JUNA, som precis börjat samarbeta med sin första kund, driver elektrifieringen av vägtransporter och tillgodoser den ökande efterfrågan på hållbara transporter

Partnerskapet, som fick godkännande från konkurrensmyndigheter efter att ha undertecknat ett joint venture-avtal i maj i år, har som mål att driva fram övergången till elektriska lastbilar och hållbar logistik.

– Detta är en vändpunkt för vår bransch. Vi är glada över att samarbeta med Scania i att skapa ett joint venture-bolag som kommer att driva på användningen av eldrivna lastbilar. Med tanke på att dessa kostar två till tre gånger mer än diesellastbilar och att 70 procent av alla lastbilar i Europa ägs av små transportörer med färre än tio lastbilar, kommer JUNAs "pay-per-use"-modell och sennders kapacitetsutnyttjande att effektivt undanröja hindren för övergången till elektriska lastbilar" säger David Nothacker, VD för sennder.