Liquid Wind stärker partnerskap för 10 elektrobränsleanläggningar

Liquid Wind förstärker sitt partnerskap med branschledande aktörer för att öka produktionskapaciteten av elektrobränslen till sjöfarten. Foto: Liquid Wind

Liquid Wind meddelade nyligen en förstärkning av sitt partnerskap med ledande europeiska aktörer inom minskning av koldioxidutsläpp inom långväga sjötransporter. Tillsammans planerar de att utveckla tio nya elektrobränsleanläggningar i Norden fram till 2027. Samarbetet inleddes 2020 med Alfa Laval, Carbon Clean, Siemens Energy och Topsoe, med målet att skapa en värld fri från fossila bränslen.

Det långvariga partnerskapet har redan resulterat i FlagshipONE, världens första kommersiella elektrobränsleanläggning med investeringsbeslut 2022. Nästa steg är att utveckla 80 standardiserade, modulära elektrobränsleanläggningar med en kapacitet på 100 000 ton vardera, vilka förväntas minska koldioxidutsläppen med 14 miljoner ton per år till 2030.

Målet är att etablera ytterligare tio Core eMethanol Plants (CMP) för elektrobränsleproduktion före slutet av 2027, öka produktionskapaciteten och global tillgång samt kraftigt minska koldioxidutsläppen.

Partnerskapet strävar efter att leverera branschledande elektrobränsleanläggningar som är snabba att utveckla och driftsätta. Genom att samla teknisk expertis under ett tak söker de innovativa och effektiva lösningar för sjöfart, flyg och andra industriella tillämpningar.

Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind, kommenterar den fördjupade relationen med partners:

“Vi har haft ett utmärkt samarbete med våra "community partners" under flera år nu. Med några partners började vi jobba redan 2018 och det är riktigt roligt att vi nu kan intensifiera vårt samarbete och höja nivån både på integration and öppenhet. Mycket har hänt sedan 2018 både med Liquid Wind, och på marknaden. De kommande åren kommer att innebära mycket spännande och värdeskapande arbete tillsammans.”

Eric Klein från Siemens Energy betonar ambitionen att bygga vidare på FlagshipONE genom att introducera förbättrade och skalerade designkoncept för nästa generation av eMethanol-anläggningar.

Julien Gennetier från Alfa Laval ser fram emot att driva och påskynda omvandlingen tillsammans med Liquid Wind och partners, och Aniruddha Sharma från Carbon Clean poängterar det fortsatta behovet av koldioxidavskiljning för att minska utsläppen inom svåra sektorer som sjöfart. Sundus Cordelia Ramli från Topsoe avslutar med att betona den brådskande övergången till en hållbar sjöfartsindustri och vikten av branschövergripande samarbete för snabba framsteg.