EU-domen ger Scania en bakläxa

För en effektiv underhållning av fordonsflottor i framtiden är det av yttersta vikt att fria fordonsverkstäder har tillgång till fordonsdata. Foto: Pierre Kjellin

Enligt EU-lagstiftningen är det ett krav för fordonstillverkare att tillhandahålla nödvändig information för reparation och underhåll av de fordon de producerar till oberoende operatörer, inklusive reparatörer, reservdelsdistributörer och utgivare av teknisk information.

Gesamtverband Autoteile-Handel, den tyska branschorganisationen för oberoende fordonsdelsgrossister, anser att Scania inte har uppfyllt detta krav. Därför har ärendet förts vidare till en tysk domstol. EU-domstolen fattade den 9 november ett beslut som fastslår att fordonstillverkare är skyldiga att tillhandahålla all information om fordonsreparationer och underhåll. Det poängterades att denna information inte måste tillhandahållas genom ett databasgränssnitt som möjliggör automatisk sökning och nedladdning av data, men formatet måste vara lämpligt för direkt elektronisk användning.

EU-domstolen klargjorde också att fordonstillverkare måste skapa en databas som innehåller information om delar som kan ersättas med reservdelar. Det måste vara möjligt att söka i denna databas med hjälp av fordonets identifikationsnummer eller relevanta uppgifter såsom fordonets motoreffekt. Domstolen underströk vikten av att fordonsidentifikationsnumret finns med i databasen.

Källa: Svenska Fordonsbranschen