Så maximeras e-handelns effektivitet under köphelgerna

Marcus Rasmusson, Aftermarket Director på Element Logic Sverige. Foto: Element Logic Sverige

För att möta den enorma handeln under Black Week måste e-handeln finslipa sin logistik. Element Logics After Market Director, Marcus Rasmusson, delar hur deras automatiserade lager kan prestera starkt under höga försäljningstider.

Under stora försäljningshändelser som Black Week behöver automationsföretag som Element Logic skärpa sina automatiserade lagersystem för att möta den ökande efterfrågan. Marcus Rasmusson, After Market Director på Element Logic, delar insikter om hur deras automatisering kan stärka förmågan att leverera effektivt under sådana peakperioder. Med Black Friday och andra shoppinghögtider som Black Week, Singles Day och Cyber Monday märks en stadigt växande handel där svenska konsumenter spenderar miljarder kronor. Förra året genererade Black Week uppskattningsvis över 1,1 miljoner e-handelsbeställningar. Element Logic, som samarbetar med flera betydande e-handelsföretag, spelar en betydande roll genom att möjliggöra effektiv logistik för att hantera den kraftiga ökningen av beställningar under sådana intensiva försäljningsperioder.

Hej Marcus Rasmusson, Aftermarket Director på Element Logic Sverige, hur påverkar Black Friday e-handeln?

"Under Black Friday ökar våra kunders volymer markant, ibland med över fem gånger. Vi går från standard till 24/7 för att stötta dem. Vår fokus ligger på att säkerställa effektiva lagringar och kontinuerlig support dygnet runt".

Hur hanterar ni försäljningspeakar?

"Maximal tillgänglighet för automationslösningen är nyckeln. Vi anpassar och optimerar baserat på tidigare data och kundens tillväxt. Förberedelserna inför Black Friday startar tidigt på året med varierande optimeringsmetoder".

Kan ni justera automationen inför Black Friday?

"Absolut, datadriven analys möjliggör anpassningar i automationslösningar och mjukvarukonfigurationer som stödjer kundens processer".

Hur förbättrar ni effektiviteten under peakarna?

"Vi analyserar automationsanläggningar och optimerar mjukvarukonfigurationer för att möta peakbehoven. Genom att fokusera på viktiga flöden anpassar vi anläggningen därefter".

Vad handlar kunddialogen om under peakerna?

"Att hålla effektiviteten hög är centralt för resursallokering. Våra tekniker och externa supportteam säkerställer smidiga flöden för personalen".