Rotterdams hamn har tagit ett stort steg mot digitalisering med sitt program "Rail Connected". Programmet syftar till att effektivisera informationsutbytet mellan speditörer, järnvägsoperatörer och terminaler.
Nu ansluter sig nästan hela Rotterdams järnvägsbransch till programmet, och deltagarna har beslutat att förlänga programmet med två år.
"Rail Connected" är en del av ett åtgärdspaket för att främja godstransporter på järnväg, finansierat av Nederländernas infrastruktur- och vattenministerium samt Rotterdams hamnmyndighet. Målet är att digitalisera informationsflödet mellan olika aktörer för att minska manuella processer och öka effektiviteten.
Sista testfas
Det första steget, förhandsanmälan av tåg, är redan genomfört. Nästa steg, "tågsammansättning", går in i sin sista testfas i januari. Där kommer sammansättningen av godståg i form av lok, vagnar och containrar att visas digitalt.
Rémon Kerkhof från Optimal och Arno van Rijn från Hutchison Ports ECT Rotterdam betonar vikten av digitalisering för att förbättra järnvägssektorns konkurrenskraft och tillförlitlighet. Genom att använda befintliga gränssnittsstandarder och samarbeta inom branschen ökar man möjligheterna för effektivisering och transparens.
Implementerar "beräknad ankomsttid"
En stor del av planen för 2024 är att implementera "beräknad ankomsttid" (ETA) för tåg. Detta kommer att möjliggöras genom att använda spårsensorer och kameror för att uppdatera ETA på tågsträckorna. Enligt Suzanne Smit, programchef på uppdrag av Rotterdams hamnmyndighet, handlar det om att skapa en mer integrerad strategi för att optimera lastning, rutter och terminalanvändning.
Genom digitaliseringen av processer och de resulterande datan hoppas man öka effektiviteten och tillförlitligheten inom järnvägsfrakt och skapa en stramare och mer tillförlitlig drift. "Rail Connected" är ett exempel på hur digitalisering kan bidra till en mer hållbar och effektiv logistikkedja.
Källa: Port of Rotterdam