Sjöfartsverket stärker sin flotta med en begagnad isbrytare, Polar Circle, efter att ha genomfört noggranna kontroller och provkörningar i Bottenviken. Den nya isbrytaren är norskbyggd och endast 18 år gammal, vilket kraftigt förnyar flottan.
Polar Circle är 74 meter lång och 17 meter bred, vilket placerar den mellan Sjöfartsverkets minsta isbrytare, Ale, och de större i Atleklassen. Detta komplement är avgörande för att säkerställa sjötransporter till och från Sverige.
− Vi är glada över att välkomna Polar Circle till vår flotta. Hon kommer att vara ett viktigt komplement, inte minst kommer hon att kunna avlasta Ale som både startar och avslutar säsongen och som har i särklass flest arbetstimmar, säger Joel Smith, tillförordnad generaldirektör på Sjöfartsverket.
Den här säsongen började isvintern tidigare än vanligt, följt av perioder med kraftig kyla och djupa lågtryck som skapade höga isvallar till sjöss. Detta har ökat trycket på isbrytarna och resulterat i långa väntetider för handelssjöfarten. Samtidigt sker en kraftig expansion av den tunga industrin i Norrland, vilket leder till ökade sjötransporter. Utan isbrytning skulle hamnarna riskera att vara stängda upp till 130 dagar om året.
− Det råder ingen tvekan om behovet av att bryta is för att hålla handelssjöfarten i gång. Vi har stora behov av att uppdatera vår flotta och det är glädjande att Polar Circle lever upp till våra högt ställda krav, säger Joel Smith.
I december annonserade Sjöfartsverket en upphandling. Polar Circle vann och kommer att användas nästa isbrytarsäsong efter att ha fått svensk flagg, uppdateringar och ett nytt namn, vilket Sjöfartsverket ska meddela senare.
Källa: Sjöfartsverket