Den tyska sportbilstillverkaren Porsche står inför stora utmaningar. Enligt uppgifter kan företaget komma att minska sin arbetsstyrka med upp till 8 000 tjänster globalt, vilket motsvarar cirka 20 procent av den totala personalstyrkan. Beskedet följer på en större nedgång i efterfrågan på elbilar, särskilt på den viktiga kinesiska marknaden.
Porsches elektriska sportbil Taycan, som vid lanseringen överträffade den klassiska modellen 911 i försäljning, har sett sin popularitet minska kraftigt. I takt med att efterfrågan på elbilar dalar, särskilt i Kina, har företaget redan minskat produktionen av Taycan. Enligt uppgifter från den tyska tidningen Stuttgarter Zeitung kommer denna minskning att fortsätta under nästa år.
Jobben hotas trots starka förbränningsmotorer
Trots utmaningarna inom elbilssegmentet har den ikoniska sportbilen 911 fortsatt att sätta nya försäljningsrekord. Enligt rapporter kan vissa anställda som arbetar med Taycan-produktionen omplaceras till tillverkningen av 911, vilket skulle kunna mildra effekten av eventuella nedskärningar. Dock råder enligt tidningen Automobilwoche en "panikstämning" inom Porsches ledning, där oro för sjunkande försäljningssiffror sätter stor press på företaget.
Porsches finanschef, Lutz Meschke, har tidigare uttryckt oro för att ett förbud mot förbränningsmotorer skulle påverka Tyskland negativt. Samtidigt har Porsche hittills hållit fast vid att undvika uppsägningar vid sina tyska anläggningar fram till 2030, som en del av företagets långsiktiga strategier.
Flytt av Taycan-produktionen kan bli aktuell
Enligt uppgifter från Automobilwoche överväger Porsche att flytta produktionen av Taycan från sin huvudanläggning i Zuffenhausen till fabriken i Leipzig. Detta skulle innebära stora förändringar för företaget och regionen Stuttgart, där Zuffenhausen är en av de viktigaste arbetsgivarna. Planerna är dock ännu inte bekräftade av företaget.
En del av en större trend inom bilindustrin
Porsche är inte ensam om att behöva hantera konsekvenserna av den avmattade elbilsmarknaden. Andra stora aktörer inom den tyska bilindustrin, som Bosch, ZF Friedrichshafen och Mercedes-Benz, har också meddelat stora nedskärningar av personal. Samtidigt står bilindustrin inför en svår balansgång – att möta de globala klimatmålen samtidigt som de hanterar en förändrad efterfrågan på både el- och förbränningsmotorer.
Med en osäker framtid för elbilsmarknaden, och hård konkurrens på nyckelmarknader som Kina, kommer Porsches beslut under de kommande månaderna att bli avgörande för företagets långsiktiga strategi och framtid.
Källa: Merkur