Exporten av begagnade personbilar minskade något under 2024 jämfört med 2023, men exporten är likväl kvar på en hög nivå. Utvecklingen ser dock olika ut för fordon med olika drivmedel.
Exporten av bensin- och dieselbilar minskade under 2024 vilket förklaras av ett minskat utbud av relativt nya begagnade personbilar (0–5 år). Exporten av laddbara bilar har i stället ökat under 2024 jämfört med 2023. Exporten av elbilar ökade med 75 procent under 2024 vilket är riktigt oroande, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Inte blir det bättre av att drygt 60 procent av de exporterade bilarna var max fem år gamla, vilket är en avsevärd förändring jämfört med för tio år sedan. Den lågt värderade kronan, tillsammans med en allt större internationell marknad för begagnade personbilar, har till stor del bidragit till de senaste årens ökade export. Enbart den låga kronkursen kan dock inte förklara den ökade exporten, framför allt inte den av elbilar där andra faktorer tycks vara mer avgörande, till exempel ett stort utbud av begagnade elbilar och en hög efterfrågan i andra länder. En annan faktor som har haft en stor påverkan är den stora andelen privatleasade bilar som lösts in och senare exporterats.
Med ett bristande utbud finns egentligen bara två tillgängliga alternativ, att antingen köpa en äldre bil (äldre än 5 år) eftersom det finns ett större utbud av dessa, eller att välja en ny bil. Dock är det sannolikt att det bristande utbudet av relativt nya begagnade bilar styr bilköpare mot nybilsköp i stället för ett köp av en begagnad, avslutar Bo Ericsson.
Källa: Trafa