Den 15 april återupptas trafiken med den elektriska bärplansbåten Nova på linje 89 mellan Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm. Båten är en del av ett pilotprojekt inom kollektivtrafiken och drivs av Region Stockholm. Projektet pågår till och med sommaren 2025.
Sedan den 29 oktober 2024 har Nova trafikerat sträckan som världens första elektriska bärplansbåt i reguljär linjetrafik. Trafiken har varit pausad under vintern och återupptas nu i vår.
– Nova har varit en uppskattad del av sjötrafiken och jag är glad att hon återigen kommer att trafikera linje 89, säger Michaela Haga , ordförande i sjötrafikutskottet, Region Stockholm.
Lägre utsläpp och kortare restid
Projektet har visat på både klimatvinster och effektiviseringar. Båtens utsläpp är 23 gram koldioxid per personkilometer, jämfört med ett genomsnitt på 439 gram för linjens övriga fartyg. Även energiförbrukningen är lägre. Nova förbrukar 0,39 kilowattimmar per personkilometer, jämfört med 3,31 kilowattimmar för övriga båtar.
Restiden mellan Tappström och Klara Mälarstrand minskar från cirka 45 till 30 minuter med Nova, tack vare särskilt farttillstånd på upp till 22 knop mellan Gröndalsbron och Stadshuset.
– Detta är väldigt uppmuntrande siffror, vi ser att med innovation och partnerskap med näringslivet så kan vi göra kollektivtrafiken både snabb och klimatsmart, Region Stockholm, säger Michaela Haga.
Beläggning och användning hittills
Under höstens första provperiod genomfördes 120 avgångar med totalt 2 326 resenärer. Det motsvarar ett genomsnitt på 19,4 passagerare per tur och en beläggning på 80,83 procent.