Polen satsar på nya lokomotiv – 66 Griffin-lok i drift hos PKP Intercity

Nya Griffins, presenterade på senaste Innotrans. Foto: Newag
Nya Griffins, presenterade på senaste Innotrans. Foto: Newag

PKP Intercity har påskyndat leveransen av nya lokomotiv, precis som företaget aviserade för nästan ett år sedan. Järnvägsbolaget tar löpande emot nya lokomotiv från den polska tillverkaren Newag. Enbart i mars fick företaget fem Griffin EU160-lok från fabriken i Nowy Sącz. Totalt har PKP Intercity beställt 96 lok av denna modell och har nu tagit emot sitt sextiosjätte exemplar.

Ersätter äldre lok och förbättrar punktligheten

Lokomotiven Griffin EU160 har använts av PKP Intercity i fem år och företaget är den största kunden för denna modell. Det rör sig om en beprövad konstruktion med en maxhastighet på 160 kilometer i timmen. De nya loken ersätter äldre modeller som inte kan nå denna hastighet samt slitna elektriska lok av serien EP09. Förbättrad tillförlitlighet gör att PKP Intercitys tåg kan hålla tidtabellen bättre.

Griffin EU160-loken fördelas till olika lokdepåer inom PKP Intercitys nätverk. De finns redan i Warszawa och Gdynia och nu har ytterligare två lok levererats till Kraków. Dessa kommer inledningsvis att trafikera sträckan Kraków – Kołobrzeg via Wrocław och Poznań, där de bland annat kommer att dra IC-tåget Malczewski.

Fler fordon till flottan 2025

Under 2025 planerar PKP Intercity att inte bara få fler lok utan även nya vagnar. Fram till årsskiftet väntas järnvägsbolaget ta emot 119 nya vagnar, varav 95 kommer att vara multifunktionella COMBO-vagnar. Dessa anpassas för att bättre tillgodose behoven hos personer med funktionsnedsättning, familjer med barn och resenärer med cyklar.

Polska tillverkare spelar en central roll

Utöver leveransen av Griffin EU160-lok uppfyller Newags fabrik i Nowy Sącz ytterligare två kontrakt för PKP Intercity. Det första avser 63 flerströmslok med en maxhastighet på 200 kilometer i timmen, med en option att beställa ytterligare 32 lok. Dessutom produceras 35 dubbeldrivna motorvagnar i fabriken. Det sammanlagda värdet av avtalen med Newag uppgår till 7,7 miljarder zloty, motsvarande 1,8 miljarder euro.

PKP Intercity har tecknat avtal med polska tillverkare om lok, motorvagnar och vagnar till ett totalt värde av över 16,5 miljarder zloty, motsvarande 3,9 miljarder euro. Enbart de avtal som undertecknades under 2024 uppgår till 11,8 miljarder zloty, eller 2,8 miljarder euro.

Utöver samarbetet med Newag har PKP Intercity även anlitat H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych i Poznań för produktion och modernisering av vagnar. Fabriken ska bygga 300 nya vagnar med en option på ytterligare 150 samt leverera 50 moderniserade vagnar. Dessutom moderniserar PKP Intercity Remtrak 150 vagnar.

EU-finansiering ger ekonomiskt stöd

Köpet av 46 Griffin EU160-lok finansieras delvis med stöd från EU:s Nationella återhämtnings- och resiliensplan. I oktober 2024 undertecknade PKP Intercity ett avtal med EU:s transportprojektcenter CUPT om ett icke-återbetalningsbart bidrag på 2,162 miljarder zloty, motsvarande 520 miljoner euro. Det maximala beloppet för samfinansierade utgifter uppgår till 2,297 miljarder zloty, eller 550 miljoner euro.

Stödets storlek från EU-medel täcker mer än 94 procent av de godkända utgifterna. Pengarna ska användas till sju projekt, däribland inköp av 56 moderna lok och modernisering av 248 vagnar av olika typer. Tre av dessa projekt är redan avslutade, medan de återstående fyra fortfarande pågår. Samtliga projekt måste vara slutförda senast mitten av 2026 för att EU-bidraget ska betalas ut.