DHL Trade Atlas 2025: Global handelstillväxt trots osäkerhet

Även om alla tullar som föreslogs under president Trumps valkampanj genomförs och länderna svarar med motåtgärder, förväntas handeln växa – men långsammare. Foto: john simmons/unsplash

DHL och New York University Stern School of Business har publicerat DHL Trade Atlas 2025. Rapporten analyserar globala handelstrender i nästan 200 länder och territorier. Den släpps i en tid av geopolitiska spänningar och hot om tullhöjningar.

Osäkerhet råder om framtida handelspolitik efter Donald Trumps omval 2024. Rapporten visar dock att den globala handelstillväxten har varit motståndskraftig trots fortsatta störningar. Detta förväntas fortsätta även om USA genomför nya tullhöjningar.

Handelstillväxt snabbare än förra decenniet

Varuhandeln förväntas växa med en genomsnittlig årlig takt på 3,1 procent mellan 2024 och 2029, ungefär i linje med den globala BNP-tillväxten. Tillväxttakten är snabbare än under föregående decennium. Om USA inför samtliga föreslagna tullhöjningar och andra länder svarar med motåtgärder, beräknas handeln fortfarande växa, men i en långsammare takt.

”DHL Trade Atlas 2025 avslöjar mycket uppmuntrande insikter”, sade John Pearson, vd för DHL Express globalt. ”Det finns fortfarande betydande potential för handelstillväxt i både avancerade och framväxande ekonomier.”

Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna i topp

Fyra länder förväntas finnas bland de 30 största både i handelstillväxttakt och absolut handelsvolym: Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna. Indien beräknas stå för 6 procent av den globala handelstillväxten, efter Kina (12 procent) och USA (10 procent). Största delen av den förväntade tillväxten kommer från Asien, Europa och Nordamerika.

Handelsvolymen beräknas växa snabbast i Syd- och Centralasien, Sub-Sahara Afrika och ASEAN-länderna med en genomsnittlig årlig tillväxt på 5-6 procent. Alla andra regioner förväntas ha en tillväxttakt på 2-4 procent.

Längre transportsträckor trots intresse för närproduktion

Trots ökat fokus på närproduktion har handeln inte blivit mer regional. Under de första nio månaderna av 2024 uppnådde den genomsnittliga transportdistansen för handlade varor ett rekord på 5 000 kilometer. Samtidigt föll andelen handel inom regioner till en lägsta nivå på 51 procent.

Osäkerhet kring amerikansk handelspolitik

Rapporten lyfter fram att de flesta länder ser handel som en viktig ekonomisk möjlighet. Amerikanska handelshinder kan istället bidra till stärkta relationer mellan andra länder. Det finns även möjlighet att tullåtgärder förändras eller skjuts upp för att undvika inhemsk inflation i USA. Landets andel av världens import ligger på 13 procent och exportandelen på 9 procent.

”Hot mot det globala handelssystemet måste tas på allvar, men global handel har visat stor motståndskraft”, sade Steven A. Altman, forskare vid NYU Stern. ”USA kan dra sig tillbaka från handel, men det är osannolikt att andra länder följer samma väg.”

Kinas roll i den amerikanska handeln

Rapporten belyser även förändrade handelsmönster på grund av geopolitiska faktorer. Handeln mellan allierade till USA och Kina minskade 2022 och 2023, men dessa nedgångar var små och fortsatte inte 2024.

Andelen global handel mellan USA och Kina har sjunkit från 3,5 procent 2016 till 2,6 procent under de första nio månaderna av 2024. USA importerar dock fortfarande en lika stor andel varor från Kina som resten av världen. Dessutom finns indikationer på att USA:s import från Kina kan vara underrapporterad. Data visar att den faktiska andelen av kinesiska insatser i varor som importeras till USA inte har minskat.

Källa: DHL