Framtidens snabbtåg: Inredningen i nästa generations TGV INOUI presenterad

De första TGV M-tågen planeras att tas i bruk under 2025. Satsningen är en del av moderniseringen av Frankrikes höghastighetsnät och bidrar till landets mål för hållbara transporter och bättre reseupplevelser. Foto: Alstom
De första TGV M-tågen planeras att tas i bruk under 2025. Satsningen är en del av moderniseringen av Frankrikes höghastighetsnät och bidrar till landets mål för hållbara transporter och bättre reseupplevelser. Foto: Alstom

Franska tågbolaget SNCF Voyageurs och Alstom har presenterat den inre designen för framtidens snabbtåg, TGV M, som blir den femte generationen av Frankrikes höghastighetståg.

– Utvecklingen har skett med lång erfarenhet från tidigare generationer i åtanke. Fokus har legat på att optimera passagerarkomfort, energieffektivitet och driftsprestanda, samtidigt som tåget ska kunna anpassas till framtida tekniska och miljömässiga krav.

Projektet har varit resultatet av nästan tio års samarbete mellan SNCF Voyageurs och Alstom, med stöd från franska staten genom ADEME (Agence de l’Environnement et de la Maîtrise de l’Énergie) och SGPI (Secrétariat Général Pour l’Investissement). Arbetet inleddes 2016 inom ramen för ett innovationspartnerskap och har involverat experter från båda företagen.

Ökad kapacitet och komfort

– TGV M har 20 procent fler sittplatser än nuvarande modeller, tack vare en flexibel och modulär inredning som gör att sittkonfigurationen kan anpassas efter behov.

– Tåget har förbättrad tillgänglighet för passagerare med rörelsenedsättning, inklusive bredare gångar, insteg utan trappsteg och särskilt anpassade platser.

– Komforten förbättras genom nya ergonomiska säten, bättre belysning och effektivare ljudisolering.

Digital uppkoppling och hållbarhet

– Ombord finns uppgraderade digitala tjänster, bland annat bättre Wi-Fi, individuella USB- och eluttag samt reseinformation i realtid.

– TGV M har utvecklats för att minska energiförbrukningen med 20 procent per resa, utan att kompromissa med hastighet och prestanda. Dessutom har man prioriterat användningen av återvinningsbara material i konstruktionen.

Anpassning för framtiden

– Den modulära designen gör det möjligt att anpassa tåget till framtida tekniska innovationer och passagerarbehov. Tågsätten är utformade för att möta kommande digitala och miljömässiga standarder, vilket säkerställer långsiktig driftseffektivitet.

De första TGV M-tågen planeras att tas i bruk under 2025. Satsningen är en del av moderniseringen av Frankrikes höghastighetsnät och bidrar till landets mål för hållbara transporter och bättre reseupplevelser.

Källa: Alstom