CityMail och Airmee testar fordon från Clean Motion

CityMail har 1 500 fordon, vilket betyder att en elektrifiering på 50 procent skulle kräva 750 elfordon. Pressbild: Citymail
CityMail har 1 500 fordon, vilket betyder att en elektrifiering på 50 procent skulle kräva 750 elfordon. Pressbild: Citymail

CityMail och Airmee genomför tester av Clean Motions eldrivna leveransfordon EVIG. Testerna kan resultera i beställningar på mellan 100 och nästan 4 000 fordon.

Det svenska företaget Clean Motion har inlett tester av sitt eldrivna leveransfordon EVIG i samarbete med CityMail och Airmee. De inledande beställningarna kan omfatta 100 till 300 fordon, medan den långsiktiga potentialen uppskattas till upp till 3 950 fordon.

Tester inledda

CityMail, som har en fordonsflotta på cirka 1 500 fordon och betjänar sex miljoner mottagare, startade sina tester den 12 mars 2025. Airmee, som samarbetar med en uppskattad partnerflotta på 6 000 fordon, inledde tester i Göteborg och planerar en större expansion under våren 2025.

Om testerna faller väl ut kan CityMail komma att beställa mellan 50 och 100 fordon. Airmee kan, beroende på resultatet, potentiellt lägga en order på 50 till 200 fordon. Den sammanlagda kortsiktiga efterfrågan beräknas därmed ligga mellan 100 och 300 fordon.

Vid en genomsnittlig beställning på 150 fordon, fördelat på 30 till CityMail och 70 till Airmee, skulle intäkterna kunna uppgå till cirka 33 miljoner kronor. 

Långsiktig potential

Airmee har en sammanlagd flotta på cirka 6 400 fordon i Sverige och Danmark. Om hälften av dessa ersätts med eldrivna fordon motsvarar det 3 200 enheter. CityMail har 1 500 fordon, vilket innebär att en 50-procentig elektrifiering skulle leda till en efterfrågan på 750 fordon.

Totalt kan den potentiella beställningen uppgå till 3 950 fordon. En sådan volym skulle innebära intäkter på cirka 869 miljoner kronor och en vinst på ungefär 130 miljoner kronor.

Vid en mer försiktig prognos på 1 000 fordon, fördelat lika mellan de båda bolagen, skulle intäkterna uppgå till 220 miljoner kronor och vinsten till cirka 33 miljoner kronor. Bolaget skulle kunna nå lönsamhet vid en årlig försäljning av cirka 240 fordon.