Försäljningen av ellastbilar ökar starkt i Sverige – 157 procent ökning på ett år

Eldrivna tunga lastbilars marknadsandel har på ett år gått från 4,6 % till 12 %. Här är två Mercedes-Benz eActros 600 som nyligen var på vintertester i Sverige. Foto. elife
Eldrivna tunga lastbilars marknadsandel har på ett år gått från 4,6 % till 12 %. Här är två Mercedes-Benz eActros 600 som nyligen var på vintertester i Sverige. Foto. elife

Försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar kraftigt i Sverige. Under årets två första månader har försäljning och marknadsandel nästan tredubblats jämfört med samma period förra året.

– Det är en stor kraft i marknaden och det visar att rätt åtgärder kan ge resultat, säger Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet som är partner till eComExpo på Stockholmsmässan den 3 - 4 april.

När uppgången i elbilsförsäljningen har tagit en liten paus, är det raka motsatsen när det gäller tunga lastbilar över 3,5 ton. Under de två första månaderna 2024 stod eldrivna fordon för 4,6 procent av marknaden och samma period i år är marknadsandelen 12 procent.

– Suget är stort och alla pratar om laddning och eldrift, säger Anna Fägersten på mässan eComExpo i Stockholm som handlar just om elektrifieringen av transportsektorn.

– Det är en oerhörd kraft i marknaden, säger Mattias Goldmann som är grundare av 2030-sekretariatet.

– Åtgärder som branschen står bakom ger resultat, inte de som räknats fram med teoretiska modeller utan verklighetsanknytning – som skrotningspremien. På mässan vill jag samtala med branschen om hur vi tar nästa steg så att ellastbilen snabbt blir det nya normala!

Som exempel på fungerande åtgärder ger han både den stora klimatpremien på upp till 25 procent av inköpspriset, och de nya reglerna som gör det möjligt att köra eldrivna lastbilar på upp till 4,25 ton på B-körkort.

– Makthavarna har varit bättre på att lyssna på transportnäringen än på personbilsbranschen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra och detta är ett perfekt tillfälle att få fram branschens budskap.

Mattias Goldmann är också en av deltagarna i mässans 13 seminarier. Han kommer bland annat att diskutera olika tekniker för eldrift utan traditionell laddning.

– Det är många extremt intressanta ämnen som diskuteras, säger Anna Fägersten. Och allt från åkeriägare till storbolagschefer och riksdagsledamöter är med i samtalen.

El-lastbilar för provkörning

Mässan, som inför sin tredje upplaga nu flyttat till Stockholmsmässan den 3-4 april, har ett stort antal utställare som visar allt från laddteknik och energilager till lastbilar. Både Volvo, Scania, Mercedes-Benz och Fuso är på plats med el-lastbilar varav flera även för provkörning. Volvo har dessutom tagit med sig både en 20-tons hjullastare och en minigrävare med eldrift.

– De allra flesta som kör lastbil har faktiskt inte ens provkört en el-lastbil, säger Anna Fägersten. Därför är det så viktigt för oss att vi även erbjuder den möjligheten nu när vi flyttat till Stockholmsmässan.