Ökat campingintresse på Stockholm Husvagn Husbil – fler besökare och stark försäljning

Bild från mässan. Foto: Robin Pagmar
Bild från mässan. Foto: Robin Pagmar

Stockholm Husvagn Husbil samlade bransch och besökare på Stockholmsmässan den 13–16 mars. Ökat intresse för campingfordon speglades i försäljningssiffrorna. Mässan genomfördes för andra gången och lockade 29 286 besökare, en ökning jämfört med föregående års 27 114.

– Det är tydligt att både camparna och branschen ser en vändning efter några tuffa år, säger Jörgen Nyström, projektledare för mässan.

Campingintresset har varit stort under flera år, något som tidigare främst synts på camping- och ställplatser runt om i Sverige. Nu återspeglas det även i försäljningsstatistik. Under årets två första månader ökade försäljningen av husbilar med över 55 procent jämfört med samma period 2024, medan husvagnsförsäljningen steg med 42 procent.

– Det finns ett uppdämt behov. Vi har haft några tuffa år med oro i världen och höga räntor, där många har avvaktat med att investera. Men nu ser man ljus i sikte och vågar satsa och köpa nya campingfordon, säger Per Nilsson, ordförande i HRF.

Samtliga större varumärken på den svenska marknaden fanns representerade på mässan.

– Det är ett helt annat go i branschen i år och man ser att camparna vågar be om offert, vågar byta upp sig och vågar göra affär, säger Jörgen Nyström.

Två tydliga trender kunde urskiljas bland utbudet. En kategori utgjordes av större, mer utrustade modeller för de som tillbringar långa perioder i sitt mobila boende.

– De vill ha det bekvämt, hög komfort, stora lastutrymmen, bättre badrum med större dusch och bättre kapacitet innan man behöver fylla på vatten eller ladda batterierna, säger Jörgen Nyström.

Den andra trenden riktade sig till de som söker enklare fordon för aktiviteter och kortare resor.

– Det kan handla om att man vill kunna åka ut på orienteringar, åka och fiska eller göra små weekendutflykter utöver att man använder fordonet på sin semester, säger Jörgen Nyström.

Mässan börjar etablera sig som ett återkommande branschevenemang.

– Det är ett fantastiskt tillfälle att kickstarta årets campingsäsong där du kan se ett stort utbud av olika märken på en och samma plats och skaffa inspiration inför kommande semestrar. Nu flyttar alla fordon ut till våra återförsäljare som kommande veckor följer upp med egna aktiviteter och arrangemang. Allt går förstås inte längre att se på en och samma plats men välkommen att besöka din återförsäljare, avslutar Jörgen Nyström.

Mässfakta

  • Antal varumärken: 26 (husbil), 7 (husvagn), samt campers, töltsläp, taktält och tillbehör
  • Antal fordon: cirka 200
  • Utställningsyta: 6 028 kvm
  • Antal besökare: 29 286 (2024: 27 114)