Den välkända belgiska busstillverkaren Van Hool står inför en osäker framtid efter att en planerad räddningsaktion verkar ha fallit samman. Företaget, som har en lång historia av att producera högkvalitativa bussar och specialfordon, kämpar nu för sin överlevnad.
Fyra stora banker, till vilka Van Hool är skyldigt 200 miljoner euro (ungefär två miljarder svenska kronor), har avböjt att delta i en finansiell räddningsplan. Dessa banker har inte visat intresse för att skriva ner skulder eller omvandla dem till aktiekapital, trots initiala signaler om stöd från Flanderns delstatsregering om att bankerna också bidrar.
Omöjliga att sälja
Ett hinder för bankernas engagemang är en långvarig familjetvist som har gjort att två tredjedelar av företagets aktier är nästan omöjliga att sälja. Denna interna konflikt har tydligt påverkat företagets möjligheter att locka till sig nödvändig finansiell stöd.
Spekulationer finns nu om att en konkurs kan vara oundviklig och att företaget kan komma att tas över av en annan aktör inom branschen. En av de potentiella intressenterna är Guido Dumarey, en framstående figur inom specialfordonsproduktion, som nyligen utökade sin portfölj genom förvärvet av den brittiska busstillverkaren Mellor. Dumarey, med verksamhet och dotterbolag i flera länder, inklusive Belgien, Frankrike, Italien, Storbritannien och Kina, är väl insatt i fordonstillverkningsindustrin.
En stolthet
Van Hool, känd för sina innovativa lösningar och högkvalitativa fordon, har länge varit en stolthet för den belgiska industrin. Företaget grundades 1947 och har sedan dess producerat allt från bussar till lyxiga tränarbussar och industriella fordon, och har exportat till många länder världen över.
Den nuvarande krisen representerar en betydande utmaning för Van Hool och dess anställda, och det återstår att se vilken väg framåt som kommer att tas för att säkra företagets fortsatta existens.
Utan en lösning riskerar den belgiska busstillverkaren att bli ett minne blott, vilket skulle vara ett stort avbräck för både den lokala och den internationella fordonstillverkningsindustrin.
Källa: Sustainable Bus