Konsumenter i detaljhandeln ställer allt högre krav på snabba leveranser, flexibla returalternativ och mer transparens och insyn i leveranskedjan. Enligt SOTI:s nya rapport uppger 65 procent av de svenska konsumenterna i detaljhandeln att de förväntar sig att veta var deras beställning befinner sig under hela leveransprocessen.
34 procent kan tänka sig att byta till en annan butik om leverans- eller upphämtningstid är längre än två dagar. 31 procent uppgav dessutom att de har valt att inte slutföra en beställning på grund av butikens val av leveranspartner.
SOTI har i sin nya detaljhandelsrapport, "Techspectations: Konsumentkrav på digitalisering inom detaljhandeln” intervjuat 1000 svenska konsumenter om deras shopping online och i butik. I rapporten identifieras tre nyckelområden för en lyckad shoppingupplevelse, samtliga direkt kopplade till transport och logistik: snabbhet, synlighet och flexibla returalternativ. Faktorerna är alla beroende av att leveranskedjan är enhetligt sammanlänkad och att både logistikpartner, butik och konsument har insyn i realtid.
Enligt rapporten uppger 52 procent av de svenska konsumenterna att de under de senaste året har fortsatt att handla hos de varumärken som levererar varor snabbast. 35 procent av konsumenterna förväntar sig att hämta varor som beställts online i butik samma dag. 34 procent kan dessutom tänka sig att byta till en annan butik om leverans- eller upphämtningstid är längre än två dagar. Snabbhet är alltså en avgörande konkurrensfördel. 53 procent av konsumenterna uppger i årets undersökning att de sannolikt kommer att handla från en butik som erbjuder flera olika returalternativ.
Nyckeln för att kunna erbjuda snabba och effektiva leveranser och smidiga returer är enligt rapporten AI-drivna prognostisering- och lagerhantering-lösningar med realtidsdata från verksamhetens mobila enheter och appar.
”I företagens mobila enheter finns enormt mycket viktig data. Med hjälp av AI-driven Business Intelligence och proaktiva supportlösningar kan företag identifiera och lösa problem innan de påverkar konsumentupplevelsen. Genom att till exempel integrera plats, signalstyrka och hastighetsdata med kritisk affärsinformation, som lagerstatus och leveransstatus, kan leveransprocesserna snabbas upp avsevärt och dessutom möjliggöra hyper-personalisering”, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.
Målet med en mer transparent leveranskedja är att både transport- och logistikpartner, butik och konsument på ett pålitligt sätt ska kunna följa varorna i realtid.
Krav på insyn i leveranskedjan
Enligt rapporten vill 65 procent av de svenska konsumenterna veta var deras beställning befinner sig under hela leveransprocessen. Det understryker behovet av effektiv insyn i leveranskedjan från konsumenthåll. Från logistikhåll är en helhetsvy av hela den mobila enhetsflottan a och o för att kunna avhjälpa och förutse problem. Utan central insyn i företagets mobila enheter kan man till exempel inte identifiera en felaktig leveransstatus eller om ett signalstyrkeproblem är isolerat till en viss enhet och bil, eller ett helt område. En missad eller felaktig uppdatering kan få stora konsekvenser.
”Med Business Intelligence-lösningar som SOTI XSight Live View övervakar man alla enheter samtidigt, istället för att bara identifiera problem när de uppstår. Man får helt enkelt en helhetsbild av hela den mobila verksamheten och kan i realtid visualisera både verksamhet och leveranskedja och på så sätt upptäcka operativa problem omedelbart. Om appen identifierar ett visst mönster eller anomali kan man proaktivt identifiera problemet och vidta förebyggande åtgärder så att det inte påverkar förarens produktivitet och fortsatta leveransschema”, avslutar Stefan Spendrup.
Sammanfattning av svensk transport och logistik-data från rapporten
- 65 % förväntar sig att veta var deras beställning befinner sig under hela leveransprocessen
- 34 % kan tänka sig att byta till en annan butik om leverans- eller upphämtningstid är längre än två dagar
- 52 % har under året fortsatt att handla hos de varumärken som levererar varor snabbast
- 35 % av konsumenterna förväntar sig att hämta varor som beställts online i butik samma dag
- 31 % uppger att de har valt att inte slutföra en beställning på grund av butikens val av leveranspartner.
- 45 % föredrar online-återförsäljare som erbjuder flera alternativ för retur.
Om undersökningen
Undersökningen baseras på 11 000 egenifyllda intervjuer på nio marknader. Alla respondenter var mellan 18 och 65 år. Undersökningen genomfördes mellan 3 och 14 september 2023 uppdelat på följande marknader: USA (2 000 intervjuer), Kanada (1 000), Mexico (1 000), Storbritannien (2 000), Tyskland (1 000), Frankrike (1 000), Sverige (1 000), Nederländerna (1 000) and Australien (1000). Undersökningen presenterar både globala övergripande trender och resultat för respektive marknad samt regional data för Europa och Nordamerika.