Konecrane har nu överlämnat åtta hybrida Konecranes Noell Straddle Carriers till Copenhagen Malmö Port (CMP). Dessa beställdes under andra kvartalet 2023 för den nya containerterminalen i Köpenhamn. Delarna levererades under fjärde kvartalet 2023 och monterades och testades på plats.
Nästa år flyttas den befintliga containerterminalen till en ny placering i Ydre Nordhavn. By & Havn har utvecklat terminalen, medan hamnen ansvarar för utrustning och drift. Den nya terminalen kommer att vara viktig för regional utveckling och förse Köpenhamn och Själland med varor, samt stödja exporten från regionens företag.
”De nya straddle carriers utgör ett viktigt steg mot CMP:s mål att uppnå klimatneutralitet i vår verksamhet senast 2025. Dessa maskiner drivs med fossilfri HVO100* biodiesel istället för fossil diesel och använder modern hybridelteknik, och de förbrukar betydligt mindre bränsle än tidigare utrustning”, säger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO på Copenhagen Malmö Port.
De nya straddle carriers har en lyftkapacitet på 1-över-3, jämfört med de befintliga som lyfter 1-över-2. Detta innebär att fler containrar kan lagras på samma yta.
”CMP har satt ribban mycket högt när det gäller energiförbrukning och utsläpp. Konecranes kunde uppfylla och i vissa avseenden överträffa deras krav med dessa straddle carriers", säger Hubert Foltys, chef för Konecranes Straddle Carrier-verksamhet.
I början av 2025 kommer Konecranes också att leverera två elektriska STS-kranar (ship-to-shore-kranar) till CMP, som ska användas på den nya terminalen.