För första gången på fem år har ett utomeuropeiskt land, Kina, blivit svenska e-handelskonsumenters förstahandsval vid internationella köp. Detta framgår av Postnords E-barometer för första kvartalet 2024, publicerad i maj.
Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, betonar betydelsen av en lyhörd svensk e-handel för att inte tappa kunder.
Undersökningen för årets första kvartal visar en blygsam, men positiv tillväxt på en procent. Det mest anmärkningsvärda är dock den kraftiga ökningen av internationell handel. E-handelsköp från Kina har nu överträffat Tyskland som den största utlandsmarknaden för svenska konsumenter. Kinesiska lågprisjättar inom ultra fast fashion har snabbt blivit populära bland svenska e-handelskonsumenter. Den rådande lågkonjunkturen har lett till ökad prismedvetenhet, vilket kan förklara de kinesiska aktörernas snabba marknadsandelar.
"Konkurrensen är i ständig rörelse och förändrade volymer i paketflödet kräver ett agilt logistiskt arbetssätt hos svenska företag. Optimering av hela leveranskedjan är avgörande för att hålla kostnader nere och maximera effektiviteten, säger Lars Persson
Trots de kinesiska lågprisjättarnas framfart visar rapporten på en tydlig klimatmedvetenhet bland konsumenterna, även under ekonomiskt pressade tider. Intresset för cirkulär handel ökar återigen, även om hållbarhet inte värderas lika högt som före de ekonomiskt osäkra tiderna.
"Hållbarhetstänket måste genomsyra hela transportkedjan, från ruttplanering till val av transportmedel, för att möta konsumenternas förväntningar och behålla konkurrenskraften", säger Lars Persson.