Färre fartyg i svenska hamnar under 2024

Nynäshamn. Foto: inga gaile/unsplash

Antalet fartyg som trafikerar svenska hamnar fortsatte att minska förra året. Även passagerarantalet minskade medan godsvolymerna ligger stabilt. Det visar årsstatistiken för 2024 från Sjöfartsverket som presenteras idag.

Förra året skedde 67 100 anlöp i svenska hamnar, vilket är en minskning motsvarande närmare fyra procent jämfört med 2023. Undantaget pandemiåret 2020 är detta den lägsta siffran på fem år. År 2019 var antalet anlöp 79 700.

Flest anlöp sker som alltid i södra Sverige, Malmö hamnstadgrupp, med den täta Öresundstrafiken och den frekventa färjetrafiken till Tyskland och Polen. Men Helsingborg är också den hamn där antalet anlöp minskat mest 2024 medan Stockholm är den hamn som istället ökat mest i absoluta tal. Procentuellt ökar Karlskrona mest 2024, plus 17 procent, medan Strömstad står för den största minskningen, minus 46 procent.

Medan anlöpen blir färre har däremot godsmängderna ombord på fartygen legat stabila under de senaste fem åren. Jämfört med 2023 ökade godsvolymerna med två procent 2024 för att summera till drygt 155 miljoner ton.

– De fartyg som trafikerar Sverige idag är alltså generellt mer välfyllda än tidigare. Om godsvolymerna ökar i takt med en bättre ekonomisk konjunktur kan vi förvänta oss att även antalet fartygsanlöp ökar, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör Sjöfartsverket.

Mest ökade godsmängderna i Göteborg mätt i ton. Procentuellt ökade godsmängderna mest i Karlshamn och Nynäshamn, båda upp 26 procent. Mest ner är det i oljehamnen Brofjorden där volymerna minskade mest både i ton och procentuellt, ner tio procent.

Det går fortsatt trögt för passagerartrafiken som summerar till 20,5 miljoner resenärer 2024 vilket motsvarar en minskning på tre procent jämfört med 2023. Detta kan jämföras med 2019 före pandemin och en mindre orolig omvärld då antalet resenärer var 27,0 miljoner. Under 2024 skedde minskningarna främst i Strömstad, Helsingborg, Kapellskär och Göteborg och beror på ett lägre utbud av färjetrafik. Sett över den senaste femårsperioden är minskningen störst i Stockholmshamnarna med trafiken över Östersjön.

– Utbudet på kryssningar i Östersjön har minskat efter först pandemin och sedan krigsutbrottet i Ukraina. Särskilt de kryssningar som riktar sig mot en internationell publik har uteblivit. Detta drabbar turistnäringen i Stockholm negativt då internationella kryssningsresenärer ofta är en köpstark grupp, säger Niclas Härenstam.

Färre anlöp påverkar även Sjöfartsverket negativt då verket till största delen finansieras av avgifter från handelssjöfarten. Underskottet för 2024 beräknas bli betydande.

– Vi måste anpassa våra kostnader efter våra intäkter. Vi effektiviserar vår verksamhet internt men det kan också leda till att vi behöver sänka våra servicenivåer mot våra kunder om den här lägre nivån blir bestående, säger Niclas Härenstam.

Källa: Sjöfartsverket