Anställda i transport- och logistiksektorn förlorar i snitt nästan fyra timmar per vecka på grund av tekniska problem med mobila enheter, enligt en ny undersökning från SOTI. Nästan hälften av de tillfrågade upplever dessutom ökad stress till följd av problemen. De tekniska problemen ger även negativa konsekvenser för datasäkerhet, leveranstider och kundnöjdhet. Mer robusta system och bättre spårningsverktyg tros vara nyckeln till förbättrad produktivitet i branschen.
I SOTI:s nya transport & logistik-rapport ”The Road Ahead: Driving Digital Transformation in T&L” har 100 svenska anställda inom transport & logistik intervjuats om ny teknik, digitalisering och IT-säkerhet. Undersökningen avslöjar betydande tekniska problem i branschen - problem som orsakar dyra driftstopp som i sin tur leder till stressad personal, bristande säkerhet och försenade leveranser.
Enligt undersökningen uppger 99 % av respondenterna att de dagligen använder mobilteknologi, dvs. mobiltelefoner, ruggade enheter, GPS-trackers, RFID-läsare, scannrar, skrivare och digitala formulär i tjänsten. Oroande nog visar undersökningen att de i genomsnitt förlorar 3,6 timmar per anställd och vecka på grund av problem i mobila enheter eller i digital teknik. En fjärdedel (24 %) uppger att de förlorar så mycket som över fem timmar varje vecka.
De främsta tidstjuvarna uppges vara bristande förmåga att felsöka problem i realtid, olika skrivarrelaterade problem, att enheter som delas mellan flera medarbetare inte lämnas tillbaka eller blir stulna, att man arbetar i föråldrade eller icke-fungerande IT-system och generell brist på information och spårning mellan lager och chaufför. Nästan hälften av de anställda (46 %) upplever att de tekniska problemen bidrar till ökad stress i tjänsten. Problemen bidrar till att 41% av de anställda uppger att de missar uppsatta mål, 32 % uppger att de kör för fort för att kompensera för förseningar och 29 % uppger att de måste jobba övertid.
”Det är tydligt att det är bristen på robusta tekniska lösningar som orsakar de stora tidsförlusterna och som påverkar personalens välbefinnande och företagens lönsamhet. För att optimera verksamheten i en bransch som är så beroende av mobilteknik som transport och logistik är det avgörande att implementera Enterprise Mobility Management (EMM)-lösningar och använda AI-drivna Business Intelligence-verktyg, ” säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI. ”För att företagen ska få bättre insikt i vad som verkligen händer på fältet, behöver de avancerade verktyg för enhetshanterings och dataintelligens. Först då kan problem identifieras och åtgärdas innan de uppstår.”
Säkerhetsoro trots utbildning
Trots att fler än tre fjärdedelar (76 %) av de anställda i transport- och logistikbranschen säger att de har tillräcklig utbildning i mobildatasäkerhet, uppger ändå 56 % att de oroar sig för vad som kan hända med kundernas datasäkerhet om de mobila arbetsenheterna skulle tappas bort eller bli stulna. 60 % av de anställda uppger också att de känner oro för att kunddata kan hamna i fel händer då mobila enheter ofta delas på arbetsplatsen. Utöver potentiella säkerhetsrisker med delade enheter, uppger hela 90 % att de dagligen använder sin privata smartphone i tjänsten.
”Ur ett säkerhetsperspektiv försvåras central hantering och överblick av det faktum att så många delar enheter och använder sina privata mobiler i tjänsten. Utan central överblick blir man extra sårbar för dataintrång och läckor via osäkrade Wi-Fi-nätverk och komprometterade lösenord och både anställdas och kundernas datasäkerhet utsätts för onödiga risker,” säger Stefan Spendrup.
Behov av förfinad spårning
Nästan alla (98 %) av de svenska respondenterna uppger att spårningsteknik används i företagets fordon och/eller i företagets mobila enheter. Även om 74 % anser att spårningsteknik kan upplevas som påträngande, menar ändå 68 % att de känner sig tryggare med vetskapen om att varorna de transporterar är spårbara. 66 % skulle dessutom vilja att arbetsgivaren installerade mer spårning i fordon och mobila enheter för att bland annat förbättra leveranssäkerhet och för att kunna hålla kunderna informerade (68 %).
”Framtiden för innovativ spårning är redan här. Med Business Intelligence-lösningar som SOTI XSight Live View kan man integrera platsdata, signalstyrka och hastighet med kritisk affärsinformation som lagerstatus och leveransstatus. Man övervakar alla enheter i flottan samtidigt, istället för att bara identifiera problem när de uppstår. Man får helt enkelt en helhetsbild av hela den mobila verksamheten och kan i realtid visualisera både verksamhet och leveranskedja och på så sätt upptäcka operativa problem omedelbart. Om appen identifierar ett visst mönster eller anomali kan man proaktivt identifiera problemet och vidta förebyggande åtgärder så att det inte påverkar förarens produktivitet och fortsatta leveransschema,” avslutar Stefan Spendrup.