Mählers har uppgraderat sitt smarta styrsystem MC3 med AI-assisterad support, vilket innebär att lastbilschaufförer nu kan få teknisk hjälp oavsett tid på dygnet.
Mikael Modin, som arbetar på Mählers supportavdelning, förklarar:
"Vi har under flera år erbjudit teknisk support, där våra kunder via mobilnätet kan koppla upp sitt styrsystem mot vår supportavdelning. Nu tar vi nästa steg i utvecklingen och erbjuder våra kunder ytterligare service genom att integrera AI."
Styrsystemet MC3 möjliggör styrning av plogutrustning och tippfunktioner på både lastbil och släp med hjälp av en joystick. Dessutom innehåller styrsystemet en supportfunktion där föraren kan koppla upp systemet mot företagets support, vilket gör det möjligt för supportavdelningen att läsa av och ställa feldiagnoser.
"Det är en mycket uppskattad service, och för mig på supportsidan är det också en otrolig hjälp," säger Modin.
Med lanseringen av AI-assistenten Mählbot tar företaget ytterligare ett steg i utvecklingen av sin support.
AI-assistenten har utvecklats med hjälp av tekniker och konstruktörer och är matad med en omfattande databas av felkoder som kan uppstå i styrsystemet. När en kund behöver hjälp kan de fråga AI-assistenten, som guidar dem genom felsökningsflödet. När en diagnos ställs får kunden råd om hur de ska åtgärda felet och kan bekräfta det till systemet.
Diagnosprogrammet är dynamiskt och uppdateras kontinuerligt för att förbättra användarupplevelsen och effektiviteten i supporten.
– Självklart är kunderna fortfarande välkomna att ringa till oss för att få hjälp, men som jag sa, vi behöver sova ibland och dessutom kan det ju vara så att vi har telefonkö. Då går det fortare för kunden att använda Mählbot som alltid är tillgänglig, dygnet runt och helg som vardag, säger Mikael Modin.