Den tyska bilindustrin kämpar med svag efterfrågan på elbilar. Enligt Daimler Trucks vd Martin Daum kan problemet lösas genom att successivt höja bensinpriserna. Den låga försäljningen av elbilar i Tyskland har skapat stora utmaningar för landets biltillverkare.
Mercedes-Benz har nyligen tvingats minska produktionen vid en av sina viktigaste fabriker, där den helelektriska modellen EQS tillverkas. Samtidigt överväger politiker ytterligare ekonomiskt stöd för att rädda den krisdrabbade bilindustrin. Men Martin Daum, chef för Daimler Truck, har ett annat förslag på hur efterfrågan på elbilar kan öka.
Höjda bensinpriser som incitament för elbilsförsäljning
I en intervju i SWR::s videopodcast "Zur Sache intensiv" föreslog Martin Daum att en årlig höjning av bensinpriset skulle kunna driva upp efterfrågan på elbilar.
– Om vi idag skulle säga att vi från och med den 1 januari varje år höjer bensinpriset med tio cent per liter, från nu och för all framtid, så skulle de första tre eller fyra åren fortfarande ligga inom bensinprisets normala svängningar, säger Daum.
– Men efter några år skulle det bli så kännbart att ingen som kör mycket skulle överväga att köpa en bensinbil igen, utan istället välja en elbil direkt. Daum menar att en sådan prisökning vore en enkel lösning för att bekämpa utsläpp av koldioxid, men tillägger att förslaget sannolikt inte skulle accepteras av majoriteten av medborgarna.
Skeptisk till statliga subventioner för elbilar
Trots att transportsektorn i Tyskland står för över 20 procent av landets utsläpp av växthusgaser och koldioxidutsläppen från sektorn nyligen har ökat, är Martin Daum kritisk till statliga subventioner för att öka elbilsförsäljningen. – Jag är snarare emot subventioner för elbilar, säger Daum.
Enligt honom är det bara vettigt att subventionera ny teknologi i dess allra första fas, då man prövar teknologin. Han anser att elbilarna har passerat detta tidiga skede och att fokus nu istället bör ligga på att bygga ut infrastrukturen. – Regeringen borde investera i laddstationer, vägar och energiproduktion, snarare än att fortsätta subventionera själva fordonen, avslutar Daum.
Källa: TV-sändaren SWR