Efterfrågan på kinesiska elbilar fortsätter att minska i Europa, och EU-kommissionens nya importtullar förväntas dämpa inflödet ytterligare. Redan i september 2024 syntes en tydlig nedgång – kinesiska elbilar hade då en marknadsandel på 8,5 %, jämfört med 9,6 % året innan, rapporterar Reuters baserat på Dataforces statistik.
Efter att EU:s importtullar trädde i kraft i juli har efterfrågan på kinesiska elbilar sjunkit märkbart. I vissa fall har tullarna höjts till så mycket som 45 %, vilket direkt påverkade importen av kinesiska bilmärken till Europa. Trots detta visade elbilsmarknaden som helhet tecken på återhämtning, där försäljningen av elbilar ökade med 13 % till 212 631 fordon i september. För den totala personbilsmarknaden var trenden däremot negativ, med en minskning på 4,4 %.
Störst påverkan på SAIC:s MG-försäljning
Mest drabbad av de nya tullarna är det statligt ägda kinesiska bilföretaget SAIC och deras MG-märke, vars försäljning i Europa rasade med en tredjedel enligt Dataforce. De nya tullarna, på upp till 35 %, har slagit hårt mot MG, som redan hade en tidigare tull på 10 %. Samtidigt har en annan kinesisk biltillverkare, BYD, som nyligen lanserade sin verksamhet i Europa, sett en kraftig tillväxt. I september ökade BYD försäljning med hela 200 % jämfört med samma månad året innan, med över 5 000 nyregistrerade elbilar i Europa.
Motstånd från biltillverkarna och Kinas svar
EU-kommissionen motiverar de höjda tullarna med att kinesiska biltillverkare får stora statliga subventioner som snedvrider konkurrensen. De nya tullarna påverkar även bilar monterade i Kina av västerländska tillverkare som Volkswagen, BMW och Mercedes, vilka alla motsatt sig kommissionens tullbeslut. Kina har varnat för möjliga motåtgärder, men landets handelsdepartement har hittills uttryckt en förhoppning om att en lösning ska kunna nås genom dialog.
Källa: Kauppalehti