Utbyggd laddinfrastruktur längs större vägar och elbilar med tillräcklig räckvidd. Trots det tvekar många bilägare inför att byta till elbil. Det visar en stor EU-gemensam undersökning.
EU-kommissionens organisation European Alternative Fuels Observatory, EAFO, har ställt frågor om beteenden och attityder hos konsumenter kopplat till elbilar. Energimyndigheten arbetar med samordning av frågor som rör Sveriges laddinfrastruktur och har finansierat den svenska delen av undersökningen.
Antalet laddplatser har ökat snabbt
Hälften av de tillfrågade bilägarna i undersökningen planerar att köpa en elbil, det vill säga en bil som enbart drivs med el, inom tio år. Av dessa planerar 39 procent att köpa sin första elbil någon gång de närmsta fem åren.
– Elektrifieringen av fordon är avgörande för att Sverige ska bli fossilfritt. Tack vare satsningar inom utbyggnad av laddinfrastruktur har möjligheterna att ladda runtom i Sverige ökat snabbt, vilket är en av förutsättningarna för att fler ska välja laddningsbara fordon, säger Petter Dahlin, chef för enheten E-mobilitet på Energimyndigheten.
64 procent av de tillfrågade ser dock priset som ett hinder på vägen mot byte till elbil. Runt en tredjedel av de tillfrågade ser även avsaknaden av möjlighet att ladda hemma som ett hinder inför ett eventuellt köp av elbil.
– Fokus har legat på att bygga ut laddinfrastrukturen längs våra större vägar. Det finns fortfarande utmaningar med att privatpersoner som bor i hyres- och bostadsrätter saknar möjlighet att ladda bilen hemma, säger Petter Dahlin.
Elbilar och laddning
- Det finns idag cirka 341 000 elbilar i Sverige.
- I Sverige finns 6 162 publika laddstationer med 45 586 laddningspunkter, varav 6 769 med snabbladdning.
- En laddningspunkt är ett eluttag där möjlighet finns att ansluta ett laddfordon i taget för laddning. En laddstation är en geografisk plats med möjlighet till laddning. Den består av en eller flera laddningspunkter där du kan ladda ett eller flera fordon.
Källa: Power Circle och Energimyndigheten