Debatt: Händelserna illustrerar betydelsen av en översyn av reglerna för datum för vinterdäck

Ulric Långberg Foto: Sveriges Åkeriföretag

I slutet av november drabbades Skåne av svåra trafiksituationer när vintervädret slog till med full kraft. Enligt Sveriges Åkeriföretag orsakades ett omfattande stopp på E22 söder om Kristianstad av ett flertal utländska lastbilar som saknade rätt vinterutrustning. Kravet på vinterdäck för tunga fordon träder i kraft först den 1 december, vilket innebar att dessa lastbilar inte var förberedda för väderförhållandena.

Ett längre stopp på E22 söder om Kristianstad förorsakades, att döma av rapporteringen, av ett antal utländska lastbilsekipage som saknat rätt vinterutrustning. Kravet på vinterdäck för tunga fordon gäller vid vinterväglag först från den första december.

Skåne är särskilt störningskänsligt med mycket trafik och begränsat med vinterröjningsresurser. Det är en betydande utmaning att hålla de stora trafiklederna farbara när det snöar och det samtidigt kommer stora mängder lastbilar med färjorna från kontinenten, lastbilar som därtill är särskilt dåligt förberedda för väderläget, skriver Sveriges Åkeriföretag.

- Händelserna i Skåne under fredagen illustrerar betydelsen av en översyn av reglerna för datum för vinterdäck, vikten av information till och kontroller av utländska fordon, samt att väghållningsresurser och rätt halkbekämpningsåtgärder tillförs i relation till vädervarningar, trafikmängd och vägtyper, säger Ulric Långberg, Samhällspolitisk chef, Sveriges Åkeriföretag.

Fler insatser krävs för att säkra framkomligheten även vid snöfall. Först då kan vi minska risken för långa stopp och skapa ännu bättre förutsättningar för en välfungerande vinterväghållning i hela Sverige, anser branschorganisationen.

Källa: Sveriges Åkeriföretag